Címkék

2020. október 2., péntek

Elválasztás tanítása 2. osztály

 A  szótagoló olvasástanítás után is  problémt okoz   második évfolyam elején írásban a szavak szótagolása. Logikus is , hiszen amikor  az olvasástanítás történt akkor a gyerekek arra koncetráltak, hogy felismerjék az adott "grafikai"  formát , és elő tudják hívni tudatosan a megfelelő hangot hozzá.  Az, hogy milyen  szótagokra  bontva   gyakorolgatták  ezt  , az nem  kapcsolódott feltétlen össze a szótagolás szabályainak  rögzülésével. Ami  természetes. 

Második osztályba érve  remélhetően a betűk felismerése, "megszólaltatása" már nem okoz  különösebb problémát, viszont  ehhez nem kapcsolódik a szótagolás tudása . Azt meg kell tanítanitani , illetve  tanulni a kisdiáknak. Ez tehát egy újabb lépcsőfok, újabb  fontos megtanulandó- begyakorlandó  rész  az életében. Ami uygankkor  hozzásegíti őt a aahhoz is, hoyg az olvasása gördülékenyebb, akadálymetesebb legyen, de ez  járulékos eredménye és nem az új , tanulandó terület fő iránya.

Ezért  fontos, hogy az elválasztás  szabályai egyrész  tisztázottak, másrészt begyakorlottá  váljanak ebben az évben. Mert ez  az egyik  fontos  alap lesz,  a  későbbi nyelvtani fogalmak megtanulásához ( ugyanúgy mint előző évben a betűk felismerése, pontos hangoztatása kellett , az olvasás technikájához).

Ami gondot, elbizonytalanodást okoz az az, hogy a szabályok és  az alóli kivételek pont az ellenkezőjét  mondják, mint, amit korábban eligazodásként kapott ahhoz, hogy jól tudja  elválasztani a szavakat.  Másrészt pedig az saját olvasási technikája a gyerekek , amivel úgy próbálja megoldani egy-egy szó elolvasását, hogy  egymás mellé téve  a betűket egyenként , mint egy  gyöngysort   összefűzni a betűsort, egy szóvá, nyílvánvalóan nem segít az elválasztás tanulásában.

Ezért úgy gondolom,- s  a tanítási tapasztalatom is ezt  támasztotta  alá-, hogy érdemes  erre  a  nyelvtani témakörre úgy tekinteni, mint  egy  nagyon jó lehetőségre. Hiszen ha azt  mutatjuk a tanulónak, hogy ez egy jól  látható  rendszer, amit megfeleő számú gyakorlással, el is sajátítja, akkor öröm lesz számára  a tudás megszerzése. 

Lehetőség egyben más tekintetben is.

 A szavak megválasztásával gyakoroltathatjuk a   b,d,p,/ k,t, f, /e ,é /. l.i betűk felismerését , hiszen ha szavakat és nem mondatokat olvas a kitalálós technika csökken, stratégiaként számára.

Gyakorltatjatjuk a magánhangzó / mássalhangzó fogalmat, mert elég nagy naivitás azt hinni, hogy  ez már  bevésődött teljesen. Így viszont tényleg van  módja teljesen rögzülni

Gyakoroltathatjuk, az oszlop-sor  fogalmát. Persze hallotta  már, de egészen biztos, hogy  a nyár folyamán nem  ezzel foglalkozott, így az elején azt se  tudja a legtöbb gyerek, hogy mit  kell tennie amikor a  tanító,  sor, vagy oszlop sorrendet kér a szavak olvasásakor.

Gyakorltathatjuk, egy-egy számára ismeretlen szó kapcsán azt, hogy a szavaknak értelmét  is  meg kell ismerni, nem elég gépiesen írni. Jó ha tudjuk, hogy mit is jelent pontosan az adott s, már csak azért is, mert  egy pici különbség  a szóképben, nagyon komoly  értelmezésbeli változást is  jelent. . 

Elegendő utasítás a kezdő lépésekhez, hogy 

  • a füzet egyik oldalára középre írjon fel egy nagy 1-est,
  • a mellette lévő oldalra  középre  egy nagy 2-est
  • a következő oldalra pedig írja fel, hogy KIVÉTELEK

Majd a számok alá a következő  nyilakat:

  • 1-es alá: egy jobbra mutató nyilat. Legyen jó nagy és megvastagított
  • A 2-es alá egy  balra , majd  ujjnyi távolságra egy jobbra mutattó nyilat rajzoljon
  • A kivételekhez nem kell semmit rajzolni. 


Mindezek után jöhetnek  a szavak a táblázatból, szépen egymás után.  Az első 10-15 nél még meg kell kérdezni, hogy hání  mássalhangzó van középen a szóban. Ezzel is rögzítve a szabályt.,de  rövid idő alatt olyan gyakorlatra tesz szert, hogy  átveszi a gyerek a feladat " irányítást". s  megtáltosodva halad egyre  gyorsabban, A magában már  eldöntött  választásának leírásával a füzetébe. 

Amikor ez már  jól megy érdemes  betenni a szavak közé egy-egy kivételt is. Nem elbizonytalanítás  végett, hanem épp azért, hogy  értelmet kapjon számára  a kivételek fogalma, De  valóban a  nagy  szóhalmazban csak egy-két ilyen  szó legyen, még  ebben a  fázisban, Fontos, hogy  ne megkérdőjeleződjön számára a frissen tanult, gyakorolt  séma, hanem csak azért , hogy lássa  igenis vannak  kis  számban kivételek is.

1.fa. piros b , kék d


szabó

szabdal

szabász

zsabó

szappan

szandál

szeder

szende

szundi

szóda

szuper

számol

zsámoly

zsindely

szeplő

zápor

zendül

zöldül

zúdul

zsibong

zsebes

zsémbes

zsandár

zsivaj

zsebóra

zsebkés

szebben

szeppen

zsombor

Szabolcs

Szabi

szóba

szonda

szível

szívlel

színlel

szoba

Zsombor

szamba

szembe

3.   SZÓTAGOLVA a   fenti  szavak a  füzetben (sorban haladva), időnként szómagyarázattal!

2.b-d ellenőrzés : oszloponként hangosan felolvasva ( Első oszlop: bé, dé, bé,bé, bé ) 

             1                            2                        3

                             KIVÉTEL

sza-bó                        szab-dal

sza-bász                             

zsa-bó                        szap-pan                         zseb-ó-ra


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...