Címkék

2013. február 12., kedd

A 10 átlépése, avagy tedd a fejedbe

Mit tegyünk, ha számláláskor, és később  számoláskor (összeadás, kivonás) során már kevésnek  bizonyulnak ujjaink? 
Amíg a golyós számoló tábla  használatban volt, - egy elsős   tanuló alap felszerelése  közé tartozott még a 70-es  évek  közepén is - nem igen lehetett gond azzal a helyzettel, hogy  hogyan jegyezze  meg tanítványunk, gyermekünk a kerek 10-es mennyisége(ke)t, hiszen ott volt  előtte. Látta, gyakorolta minden számolás alkalmával, belé rögződött, hogy  a 10 nem láthatatlan, nem  vész el, ott van az előző rúdon. A tanító  is nyilvánvalóan  látta minden alkalommal, hogy mi lehet   tanítványának a  problémája. Ez által a legjobb  segítséget tudta  megadni számára.
 
A kétszínű golyócskák    eleve  a két  kezet  szimbolizálják a számoló rudakon. Így az elsődleges  probléma, az 5-ös átlépés (határok átlépése) már  megoldódik  mire  a 10-en túli mennyiségek következnek.
 
Azt tapaszataltam, hogy azoknál  a tanítványaimnál jelentett  alapvetően gondot az 5-ös, 10-es, 20-as átlépés  akiknek  a saját  határaikkal van  gondjuk . Ez jól és könnyen  megfigyelhető rajzaikban, mert  sosem mennek el  egy  vonallal  határolt területen a vonalig, s pláne  nem lépik  azt át. Ha  azt a feladat adjuk, hogy színezd ki  az  almát (amit mi rajzoltunk nekik)  nem fogja  a körvonalig színezni. (Tehát  a rajzos  feladatoknak  igen  nagy jelentősége van a tanulás folyamatában, nem csupán esztétikai  nevelés  szempontjaiból , de erre most nem  térek ki bővebben.)
 
Egyfelől HATÁR ÁTLÉPÉS kérdése, az 5, a 10 , 20  stb. Másrészt viszont MEGŐRZÉS kérdése is.
 
A kisgyermek, 2 éves  kora  körül  megtapasztalja saját magán, hogy képes  emlékezni, vagy  felidéződnek emlékei. Később már    tudatosan is  képes  felidézni valamilyen   "hívókép, hívószó"  nyomán korábbi  emlékeket, élményeket. Ez aztán  automatizálódik, és  egyben el is felejtődik  számára, mint mechanizmus.  Ha ezek a gondolkodási  funkciók nem lettek   folyamatosan  "karban tartva" az óvodáskor  alatti időben, akkor bizony  vissza  kell menni  ehhez az alap helyzethez. Ki kell alakítani a kapaszkodókat. A golyós  számoló segítségével,  de ha  az nincs " kéznél" akkor   mégiscsak  a legjobb, az ujjaink használata. Viszont meg kell oldani a 10 elraktározásának  kérdést is ahhoz, hogy tovább tudjunk lépni. Erre találtam ki (kínomban persze)  egy egyszerű, s  azóta  , minden  diszcalkuliás tanulómnál  remekül bevált módszert.
 
Mikor elértek az ujjaikon a  10-hez, és tovább kellett  haladniuk, azt mondtam, hogy   a nyitott tenyereket tegyék a fejükre  és tegyék be  a 10-et  a fejükbe. Ez  mozdulat, a mennyiség "elhelyezése ", képezte  a továbblépés  alapját.
Ezzel    megszakítással-tudatos "elraktározással" folytatódhatott aztán a további számolás. Gyerek függő, hogy  mennyi  ideig kell ezt a  módszert  használni,  de  mindegyik  tanítványom- a legsúlyosabb esteknek   tartottak is    megtanulták így a 10-es  átlépést, S  persze  mikor már képesek voltak "fejben" elvégezni ezt a műveletet , elhagyták a mozdulatot is., s ugyanúgy  dolgoztak mint  könnyebben "raktározó,  határátlépő"  társaik.
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...