Címkék

2012. május 13., vasárnap

GYAKORLÁS - Mennyit, mikor, hogyan ?


A  gyakorlás elengedhetetlen.

Hetente  legalább   3- 4 napon,  20-20 perc szükséges ahhoz, hogy eredmények is kezdjenek  látszani már,  1-2 hónap  után .

Viszont sok problémát okoz. MIT és a HOGYAN kérdések megválaszolása. DISZ-es  tanuló esetében egyáltalán nem  magától értetődő. Hiszen pont arról van szó diszcalkulásnak  diagnosztizált tanuló esetében, hogy az óvodai gyakorlatok nem  vezettek a kívánt eredményre. 

A feladat az, gyerek, szülő és pedagógus  számára, hogy kialakuljon a gyermekben a   3-as, 5-ös 6-os, 7-es, 10-es 20-as, 100-as.1000-es számkör biztos ismerete,tudása.
MIT kérdésre  viszonylag egyszerű a válasz az 3-ös, 6-os számfogalom körében. Legelőször a
  • számlálást és vele  együtt  a számok hang és  grafikus   alakját
  • 10-en belül a mennyiségek ujjakon történő megjelenítését (viszont  nem mindegy, hogy azt hogyan. Rosszul rögzült formával  nagy  nehézséget  lehet okozni a  későbbi  tanulási szinteknek elsajátításához)
A HOGYAN kérdésre már összetettebb a válasz
  •  kép gyűjtögetés, mennyiségek szerinti rendezgetéssel korábban már leírtak alapján (  Számlálás 1, 2, 3 címszó alatt)
  • mondókák  újra és újra  történő elmondásával,  ujjakon számlálással     1 megérett  a meggy, 2 csipkebokor  vessző, 3 te  leszel a párom......
  • egyszerű társasjátékok játszásávalamelyet  magunk is elkészíthetünk -akár számítógépen is  ppt-ben. Lényeges  azonban, hogy egy-egy jéték ideje ne legyen 5 percnél több  (ebben a fázisban még),   könnyű szabályokból álljon, s ne  kelljen a startvonalra  vissza  menni.
  • különböző tárgyak csoportosításával, rakosgatásával ami  a közvetlen környezetünkben természetes  módon megtalálható, jelen  van.
Egyszerű játék ötletek saját  elkészítésre




Minden gyerek más és más, ezért érdemes  olyan képeket is beválogatni  egy-kettőt ami hozzá közel álló tárgy vagy személy, esemény megjelenítése.  Ügyeljünk, hogy számkártyákból elegendő mennyiség legyen, mivel egy kártyából többször is kell  használnunk. nem véletlen az sem, hogy  6-os számkártyát, kicsit  átszíneztem, Ez majd az 5-ös számkör átlépésénél fontos , addig elég ha látja, hogy az a számjegy kicsit más.






Akár kezdhetjük, úgy is játékot, hogy  közösen kirakjuk a számkártyákat, és csak utána  kezdődik a  képet takaró lappok leszedése. Jó ha  a képek is mozgathatók egyébként  , mert  nem  jó ha gyerek azt tanulja meg, hogy  melyik helyen melyik kép van, (akkor nem fog számlálni, csak felidézi magában  a rögzült képet) De ez nem memória játék. Itt a folyamatos számlálás- és annak szóbeli és számjegyes  azonosítása  a cél.

Természetesen minden  dobókockás, lépegetős  társasjáték jó és fontos  ebben a szakaszban. Azonban arra ügyeljünk, hogy gyorsan lejátszható legyen.

Íme  erre  egy nagy egyszerű jó játék. Ez nem saját  ötletem. Nagyon  régi játék . Az UNICEF boltban  vásároltam 6 -7 évvel ezelőtt. Nem tudom, hogy lehet-e még kapni, viszont azt  tudom, hogy  hihetetlenül kedvelt volt az elmúlt években diákjaim  körében. Bármikor  kaphatók voltak egy  "libás  játékra" S ez nem véletlen, hiszen gyorsan eredményt lehet elérni, a " vereségek" nem  fájdalmasak,. nagy szerepe  van a szerencsének / véletlennek ezáltal elfogadhatóbbak a  hátrányok, előnyök. Én annyi könnyítést alkalmaztam az elsőseimnél viszont, hogy nem kellett visszamenni sosem a  kezdőre, hanem   a piros körnél eggyel vissza  kellett lépni.

Hasonló játékot sem nehéz kitalálni és megalkotni. Hiszen mindig kedveltebb  az amihez személyes élmény  is fűződik.

Különböző tárgyak csoportosítása

Gyakorlatilag minden  körülöttünk lévő tárgy alkalmas a  számlásra,  csoportosításra. Otthon, vagy óvodai keretben a mindennapi tevékenységek tudatosítása  által. (Hány tányért, szalvétát, kanalat, poharat, raktál az asztalra?) Nem is az a probléma elsősorban, hogy mihez kapcsolható, hanem , hogy felhasználjuk-e  kihasználjuk-e  ezeket a természetes alkalmakat. Tudjuk-e  , hogy milyen fontos szerepe van  a kisgyerek számfogalmának kialakulásásban. Mert nem elég egyszer-kétszer alkalmazni, nagyon sokszor kell ! ( Ami  a felnőtt számára  bizony unalmas is lehet, már ebben a a kisiskolás  életkorban. Pedig , hogy tudunk örülni, amikor 2-4 éves  gyermekünk számlálgat. Viszont ha ez kimaradt  sajnos  most kell pótolni, ert  e nélkül nincs   matematikai alap). A bevésődéshez számtalan  gyakorlásra van szükség, következetesen,  de egyszerű, természetes módon. 
Az óvodai  projektek, tematikák  ezen felül  persze még extra  lehetőségeket is teremthetnek  a gyakorlásokra. Csak sajnos  azt tapasztalom, hogy  mindenki  kicsit túllő a célon. Az alsó tagozat a felsős  szinteket  próbálja becsempészni tananyagába, az óvoda az alsó tagozatra  próbál hasonlítani. S  valahogy  ez által pont az marad  el, aminek  pedig épp  akkor lenne ott az ideje  a gyerek fejlődési törvényszerűségei miatt.
 Ne arra  koncentráljuk , hogy mit nem tud  a többiekhez  képest, hanem arra, hogy  mi az amit már tud. Mi az, aminek elsajátításáért megdolgozott, s TISZTELJÜK ŐT ezekért az erőfeszítésekért. Ha mi  elismerjük  az ő erőfeszítéseit, eredményeit, őszintén , akkor Ő is   elkezdi majd  elhinni, hogy  erőfeszítéseinek  van értelme.  Akkor  lesz ereje, kitartása a következő lépcsőfokra történő lépés  megtételéhez. A  számlálás, számolás  lapjainak   megteremtése  kisgyerekkorban  legalább 2-3 éves   folyamat, Ezt nem lehet  lerövidíteni hetekre. Hónapok, olykor  akár egy év is kell a pótlásához.
EZ pont olyan  folyamat mint a felállás, majd  a járás. Egyetlen gyerek sem tud  ugrálva haladni,s  futni sem,  amíg meg nem tanult stabilan járni. S ahhoz is mennyi időre  és erőfeszésre van szüksége,  pedig "csak az egyik lábat kell  előre tenni, s a másikat utána  emelni".

Az első 10 szám fogalmának kialakulása  a legidőigényesebb folyamat, s egyben a legnagyobb befektetés   matematika terén.
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...