Címkék

2012. június 4., hétfő

A 6-os szám és mennyiség próbatételei

Azt hihetnénk, hogy hamár az 5-ön belül  jól alakultak a dolgok, csak sima  továbblépés lesz a  következő számok megtanulása  a gyermek számára. Hiszen már  van bejáratott jó rendszerünk, melynek  következtében tanítványunk, gyermekünk képes a következő szinteket  teljesíteni:

  • figyelemfejlesztő kátyáinkkal, gyakorlatinkkal fejlődött  tanítványunk, gyermekünk koncentráló, és adat, mennyiség  megőrző, reprudukáló képessége, 
  • a fenti gyakorlat eredményét jelző színes  pálcikákról képes  önállóan,  jó megállapításokat megfogalmazni, összeadásokat alkotni szóban,
  • képes önállóan  , helyes számlálással képeket gyűjteni 5-ös számkörön belül, adott számhoz, s azokról  jó megállapításokat , igaz és hamis állításokat megfogalmazni.
  • Képes  eldönteni hibátlanul (szóban) 5-ös körben:  kép, tárgy és  számjegy  vonatkozásában, hogy melyik  a több, vagy  kevesebb, melyik egyenlő egy általunk, vagy általa  adott mennyiséggel. (Relációsjel használat nélkül!!)
  • Le  tudja  írni a 0, 1, 2, 3, 4, 5, számjegyeket nagyobb és kisebb  formában is,
  • Tudja, az összeadás,  a kivonás és az egyenlőség  jelét  használni műveletírás során.
  • Ujjain  - csukott szemmel is  képes a: 0, 1, 2, 3 4, 5, mennyiségeket megmutatni  egymás után  változó sorrendiségben is.
  • Tudja, hogy a  MEG szócska:  hozzáadást, ujjak  kinyitását,  összeadást jelent, s azt  ujjain , tárgyakon és   füzetbe leírva is képes  helyesen megjeleníteni
  • Tudja, hogy BŐL szócska  elvételt, ujjak becsukását, kivonást  jelent, s azt ujjain, tárgyakon és a füzetbe  leírva is képes  helyesen megjeleníteni.
  • Tudja a számokat 0-tól 5-ig növekvő és csökkenő sorrendben is  elmondani, leírni


Akkor  tovább léphetünk a 6-os  szám és  mennyiség tanítására, megismertetésérem a már  jól ismert  , bevált módon.

Azonban a 6 és 7 megtanítása, megtanulása időnként olyan, mintha  visszakerülnénk  a kiinduló rajtkockára.

Nem egy gyereknél tapasztaltam, hogy  egy ideig  

 mintha nem látná a két kezét együtt, hiába nyitotta ki a 6. ujját    

   vagy elfelejtené, hogy  a másik kezén is kinyitott 1  ujjat.


Rendszeresen kell gyakoroltatni ezt - főleg  hangos számkimondással  kísérve -




Hasznos, ha olyan rajzos  feladatokkal kombináljuk tevékenységünket, ahol ki -kell színezni valamilyen adott formát, elmenni a határvonalakig, mert  sok esetben  kisérő jelenség volt, ezen problémákkal küzdő tanulók esetében, hogy nem mertek rajzban sem elmenni a vonalig, határig! Ha segítünk abban, hogy  el merjenek menni, sőt át merjenek lépni a rajzos határokon  akkor  segítjük a számfogalom  kialakulásnak folyamtát is.
Pl ha "lufikat"  színeztetünk velük,  s mikor kész  a belső színezés, akkor hozzárajzolnak   zsinórt  is amivel kézbe lehet fogni.
Nagyon sokat segít a  saját kezeik körberajzolása,  tenyerük befestése és nyomatok készítése  befestett tenyereikkel.
Vannak olyan disz-es gyerek is akiknek az is problémát okoz , ha  festékes lesz  a tenyerük. Nyílván itt még nehezebb  a helyzetünk, s eröltetéssel semmire se megyünk. Kérjük meg ilyenkor, hogy a  mi tenyerünket fesse be , és azzal készítsen  nyomatot a  papírjára.
Használjuk arra is, XXI századi palatáblánkat - a korábban már említett mágneses rajztáblát- hogy tanítványunk / gyermekünk  körberajzolja ujjait azon.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...