Címkék

2014. április 7., hétfő

Montessori pedagógiáról harmadszor

Az első óra tehát  a gyerekek egyéni tevékenységeire  biztosított idő volt, ami nem azt jelentette, hogy mindenki  egyedül tevékenykedett. Ketten, vagy akár  hárman  is együtt  "játszottak" a Montessori eszközök valamelyikével. Kommunikáltak egymással, tanultak egymástól vagy épp segítettek egymásnak.
Ugyanakkor voltak akik ezen idő alatt  a terem egy másik részén  kézműveskedtek az óvónők  egyikével, vagy épp reggeliztek. Mozgalmas, de nyugodt és elmélyült tevékenységekkel teli egy óra volt ez, amiben mindenki azzal  foglalkozott és olyan mélységben, ami  Őt érdekelte. (Ez a Freinet pedagógiában is így van)
 
A gyerekekben már valószínüleg kialakult egy  "belső óra"  , mert  egy idő után már nem kezdtek új  tevékenységbe, hanem  szőnyegiket összetekerve ,s  helyére  rakva egyre  nagyobb szabad  tér  maradt  a terem ezen részében a  bézses padlószőnyegen. ( 100m2-es területűek a csoportszobák, ebből ez a  rész kb 30 m2 lehetett)
Egy picike csengettyűszó aztán mindenkinek  jelezte, hogy most már tényleg valami más következik.
 
A nagy  padlószőnyeges részre (kb 30 m2)  az angolos óvónő lerakott a gyerekekkel közösen 4   kis  rószaszín szönyeget egymás mellé, s  a gyerekek  szépen köré  telepedtek..Jött mindkét  másik óvónő is, és beülve közéjük, elkezdődött az  angol nyelvű foglalkozás.
Zöldségnevek  tanulása, ismétlése. (karfiol, hagyma, paradicsom, újhagyma, borsó, cékla, retek, saláta, sárgarépa, ) volt a támája. Ahol  a textil-zöldségek egymás utáni  középre  helyezése, angol megnevezésének ismételgetésével kialakult  egy zöldség-sor Ehhez kis  lapocskákon a  kifejezések  is  hozzákerültek-melyeken pici rajz segítette azoknak  a gyerekenek az azonosítást, akik még nem tudnak olvasni angolul. Aztán a gyerekek hátul kitartott kezibe  hol a lapocska  ,hol  a textil-zöldség kiosztásával  zöldésgtulajdonok alakultak ki, amelyet aztán  a megnevzés után a szőnyegre  helyeztek.
Még pérszor elismételték közösen a zöldségek neveit, s ezzel  véget  is ért a 20 percnyi angol  foglalkozás. A gyerekek azonban nem széledtek szét, hanem  a polcok elé sorban leültek, mert  máris kezdődött számukra az irodalmi foglalkozás.

A foglalkozást vezető kolléga  kitett egy rózsaszín szőnyege   a gyerekek elé, s  velük szemben  leülve  egy  mese elmondásába  fogott. Az odakészített dobozból, kivett egy  cica  bábot. A gyerekek elkezdték találgatni, hogy milyen állat  "lapulhat " még a dobozban. S végül előkerült egy oroszlán és  egy farkas  báb. Nem szokványos bábok voltak. Nagyon kreatív és egyszerű, de ugyanakkor nagyon igényesen  elkészített   bábok, melynek alját  egy-.egy  kis virágcserép  képezte, amire textil  állatfej volt ráerősítve. Így  tökéletsen  "megálltt a  lábán". Az óvónő eközben  elmesélte a történetét, az oroszlán szakácsáról, (ez volt  a cica) aki megette az ebéd hozzávalóinak húsos részét.
Amiért  végül  el kellett  mennie, mikor erre  rájött az oroszlán. Ugyanakkor  semmi ijesztő, félelemkeltő nem volt a mesében és  a mesélés  módjában sem, viszont a gyerekek együtt éltek a mesével, teljesen  elképzelve azt. Jól példázva, hogy a gyerek milyen mélyen átél  szavakkal,  minimális  képi eszközökkel  "létrehozott" szituációkat is . Nem nehéz  átgondolni, hogy  milyen mélyen hatnak rá akkor  a könyvekből hallott, ott az illusztrációval együtt megjelenő  mesék, vagy a tv és filmes  mesék.S miylen felelősség van szülőn edagógison a tekintetben, hogy milyen  szellemi "táplálékot" ad   tovább a következp generációnak.  (Nekem is ez volt a tapasztalatom 25 évvel ezelőtt, amelyről a TV mese projektetben  írtam is egy bejegyzést korábban).

A mese befejeztével, a gyerekek  egyenként mentek öltözni, amit a kolléga  egy apró , de  egyben nagyon prakatikusan:  szókincsbővítő, memória fejlesztő, és  kezdőhang-szó játékkal   "szervezett" meg. Az mehetett ki öltözni aki  tudott a "ka" hangkapcsolattal kezdődő szót   mondani. Sajnálom, hogy nem írtam le  az elhangzott szavakat. Megállta  volna  helyét egy alsó tagozatos szőgyűjtésben is  változatosságával, és gördülékenységével
(kapu, kalap, Kati, kandúr, kakaó, kastély, karám, kalandpark, .., a többire  már nem emlékszem ennyi nap elteltével:-) Viszont arra igen, hogy figyeltek egymásra ,  nem hangzott el kétszer egyik sem. Mindenki  kitalált  egy újat magának. Ami  mindenképpen mutatja, hogy ez nekik  rendszeres feladatuk, tevékenységük.

Ezt követően még leültünk- látogatók Óvoda vezető és  csoport  egyik óvónője- egy átfogó ismertetőre  a látottakkal és a Montessori pedagógiával kapcsolatban, ahol lehetett kérdéseket is feltenni. Nekem nem volt mit kérdeznem, hiszen  számomra  ez a pedagógiai  hozzáállás  a normalitás. S tudom, hogy iskolai vonatkozásban is  hasonlóan  "működő" rendszerben a gyerekek   nemcsak elérik a hagyományos iskolai  követeleményeket, hanem  azokat sok területen  jóval túl is szárnyalják. Tantárgyi ismeretben is, de a közösségi élet  szintjein aztán meg  végképp. Polgárokká nevelődnek! 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...