Címkék

2012. április 16., hétfő

Alapállásom a disz-ekkel kapcsolatban

Az elmúlt 20-25 évben különösen érdekelt, foglalkoztatott a  diszlexiának, diszgráfiának, diszcalkuliának  nevezett  jelenség. Mindennapjaim része  lett a terület megfigyelése, korrigálási módok megtalálása tanítványaim számára.

Alapállásom kicsit eltér  a szokásostól, mert  azt  gondolom, hogy az a gyermek aki megtanult járni és  valamilyen szintem beszélni, már  bebizonyította, hogy képes tanulni, akadályokat leküzdeni, vagyis  tanulni.

Jómagam, jó 25 évvel ezelőtt szembesültem saját  diszlexiámmal, diszgráfiámmal. Pedig akkor már  tanítottam,  A magyar nyelv és irodalom mindig is a  kedvencem volt, s jó eredményekkel abszolváltam a  legkülönbözőbb szintű képzésekben. nagyon szerettem a verseket, sokkal többet tudtam kívülről mint  a kötelező szint. Viszont mikor   az írógép majd  később a számítógép használat  bekerült  az életembe.- amelynek kezdettől fogva óriási híve  voltam , vagyok - rá kellett jönnöm, hogy én bizony  produkálom a klaviatúrán a diszgráfia / lexia  jellegzetességeit. Talán mert   nem egy ujjal gépelek, mert  az  túl lassú nekem, viszont  nem  tanultam meg (sajnos) a  szabályos  gépírást sem.

Viszont  ez által felfigyeltem szabályszerűségekre  amik rendszeresen megjelennek  ha  gépen írok. Hála a helyesírás ellenőrző funkciónak azonban ezek   javíthatók. De attól még a tünetek megvannak és nem változnak. Odafigyelve persze csökkenthetők. Ha elkap a hév, esetleg fáradtan  ülök  a  neki a szövegkészítésnek a számítógépen  akkor újra és újra   előjönnek  hibáim, függetlenül attól, hogy folyó írással  helyesen írok. Sőt  minél kevesebb időm van rá vagy minél fáradtabb  vagyok  annál inkább.

Tipikus  hibáim a számítógépes  szövegkészítés során -ha nem nézem a klaviatúrát- a betűcserék. Ami viszont  érdekes számomra  ennek, hogy  három fajtája  van.
  1. Vagy a klaviatúrán egymás mellett lévő betűkből a - rosszat választom az  adott adott szóhoz. Ez lehetne  persze egyszerűen koordinációs hiba  is. Gondolom a gépírás oktatásban   gyakran előforduló.
  2. Van azonban  egy  másik hibatipusom is , mégpedig amikor  olyan  betűket cserélek fel (önkéntelenül amik  nagyon távol   vannak egymáshoz képest  a klaviatúrán) Pl:  gy helyett rendszeresen yg ütök le. ly helyett yl, zs  helyett sz -t  vagy  fordítva
  3. dupla mássalhangzó esetén beékelem  közé az utána következő magánhangzót: vannak  helyett vanank. Mind  jellegzetes  disz-es   tünetek annak aki ezzel foglalkozik tanítványait figyelve   okítva nap mint  nap.

A matematikai alapokkal sem volt különösebb gondom általános iskolai éveim alatt , igaz a középiskolai deriválás, integrálás és egyéb magaslatok semmi örömet nem jelentettek számomra. Tudtam közepes szinten akkor -időlegesen mert kellett- de ma már csak a nevükre és a tanulásukra fordított energia mennyiségre emlékszem. S mivel életem során semmi szükségem nem volt rá , el is felejtettem, csakúgy mint a logarléc használatát és egyebeket.

Mindezek persze hozzállásámot  nagyban  befolyásolták az  egész diszes problémakörhöz

S levontam magam számára belőle   néhány  tanulságot
  • Megtanulhat bárki olvasni, írni, számolni akkor is  ha  disz-es.

  • Új területen  előjönnek  a klasszikus  hibák és akkor   azon  a területen egy új tanulási folyamatra (de legalábbis  ellenőrző programok használatára :-)   van szükség a korrigáláshoz.

  • Végigkísér  az életünkön, tehát nagyon  fontos tényező, hogy milyen alapokat kapunk olvasás,  írás,  számolás terén az általános iskola  alsó tagozatában.

  • A disz-es lét  egyfelől sok nehézséget okoz a tanuló számára, másfelől viszont  gondolkodásának újszerűsége  miatt, érdekes, meglepő meglátásaival gazdagíthatja is környezetét.

 A következőkben  a jó alapokhoz  szeretném olvasóimat hozzásegíteni 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...