Az elmúlt 20-25 évben különösen érdekelt, foglalkoztatott a diszlexiának, diszgráfiának, diszcalkuliának nevezett jelenség. Mindennapjaim része lett a terület megfigyelése, korrigálási módok megtalálása tanítványaim számára.
Alapállásom kicsit eltér a szokásostól, mert azt gondolom, hogy az a gyermek aki megtanult járni és valamilyen szintem beszélni, már bebizonyította, hogy képes tanulni, akadályokat leküzdeni, vagyis tanulni.
Jómagam, jó 25 évvel ezelőtt szembesültem saját diszlexiámmal, diszgráfiámmal. Pedig akkor már tanítottam, A magyar nyelv és irodalom mindig is a kedvencem volt, s jó eredményekkel abszolváltam a legkülönbözőbb szintű képzésekben. nagyon szerettem a verseket, sokkal többet tudtam kívülről mint a kötelező szint. Viszont mikor az írógép majd később a számítógép használat bekerült az életembe.- amelynek kezdettől fogva óriási híve voltam , vagyok - rá kellett jönnöm, hogy én bizony produkálom a klaviatúrán a diszgráfia / lexia jellegzetességeit. Talán mert nem egy ujjal gépelek, mert az túl lassú nekem, viszont nem tanultam meg (sajnos) a szabályos gépírást sem.
Viszont ez által felfigyeltem szabályszerűségekre amik rendszeresen megjelennek ha gépen írok. Hála a helyesírás ellenőrző funkciónak azonban ezek javíthatók. De attól még a tünetek megvannak és nem változnak. Odafigyelve persze csökkenthetők. Ha elkap a hév, esetleg fáradtan ülök a neki a szövegkészítésnek a számítógépen akkor újra és újra előjönnek hibáim, függetlenül attól, hogy folyó írással helyesen írok. Sőt minél kevesebb időm van rá vagy minél fáradtabb vagyok annál inkább.
Tipikus hibáim a számítógépes szövegkészítés során -ha nem nézem a klaviatúrát- a betűcserék. Ami viszont érdekes számomra ennek, hogy három fajtája van.
- Vagy a klaviatúrán egymás mellett lévő betűkből a - rosszat választom az adott adott szóhoz. Ez lehetne persze egyszerűen koordinációs hiba is. Gondolom a gépírás oktatásban gyakran előforduló.
- Van azonban egy másik hibatipusom is , mégpedig amikor olyan betűket cserélek fel (önkéntelenül amik nagyon távol vannak egymáshoz képest a klaviatúrán) Pl: gy helyett rendszeresen yg ütök le. ly helyett yl, zs helyett sz -t vagy fordítva
- dupla mássalhangzó esetén beékelem közé az utána következő magánhangzót: vannak helyett vanank. Mind jellegzetes disz-es tünetek annak aki ezzel foglalkozik tanítványait figyelve okítva nap mint nap.
A matematikai alapokkal sem volt különösebb gondom általános iskolai éveim alatt , igaz a középiskolai deriválás, integrálás és egyéb magaslatok semmi örömet nem jelentettek számomra. Tudtam közepes szinten akkor -időlegesen mert kellett- de ma már csak a nevükre és a tanulásukra fordított energia mennyiségre emlékszem. S mivel életem során semmi szükségem nem volt rá , el is felejtettem, csakúgy mint a logarléc használatát és egyebeket.
Mindezek persze hozzállásámot nagyban befolyásolták az egész diszes problémakörhöz
S levontam magam számára belőle néhány tanulságot
- Megtanulhat bárki olvasni, írni, számolni akkor is ha disz-es.
- Új területen előjönnek a klasszikus hibák és akkor azon a területen egy új tanulási folyamatra (de legalábbis ellenőrző programok használatára :-) van szükség a korrigáláshoz.
- Végigkísér az életünkön, tehát nagyon fontos tényező, hogy milyen alapokat kapunk olvasás, írás, számolás terén az általános iskola alsó tagozatában.
- A disz-es lét egyfelől sok nehézséget okoz a tanuló számára, másfelől viszont gondolkodásának újszerűsége miatt, érdekes, meglepő meglátásaival gazdagíthatja is környezetét.
A következőkben a jó alapokhoz szeretném olvasóimat hozzásegíteni
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése