Címkék

2012. április 17., kedd

Szubjektív történeti áttekintés

A  80-as évek  elejétől kezdte a  tanítói szakma ellenvetéseit egyre  karakánabbul megfogalmazni a , az akkor divatos  globális illetve a szóképes bevezető részt preferáló olvasás tanítási módszerekkel szemben, s ha csak tehette  a hagyományos  szótagoló olvasást választotta, hiszen  volt  erre is kidolgozott tankönyv.  Ez azonban nem oldotta meg/fel a problémát olyan mértékben ahogy a szakma  remélte. Továbbra is szép számmal  maradtak/maradnak  gyerekek  akik nem tanultak(nak) meg készségszinten olvasni.

Közben a matematika tanítás módszertana is új  vizekre  evezett, bár akkor még nem  voltak láthatók ennek következményei.  A tanítók  - mivel maguk is akkor képeződtek át az  új  irányokra- nem ugrottak fejest az újdonságokba, hanem csak próbálgatták az elején a nyitott mondat, szabályjáték  relációk fogalomkörébe tartozó feladatok tanítását , s így nagyrészt megmaradt a számfogalom kialakításra számolásra szükséges idő számukra. Ahogy kiöregedett a tanítók  egy jelentős korosztálya -akik még a korábbi módszertani utakban voltak járatosak, és biztosak is  mert  munkájuk sok évtizede  bizonyíték is volt  számukra- a fiatalabbak próbálták az új módszertani elveket követni, a diszcalkulia  fogalma csaknem 10 éves  késéssel, de megjelent  a köztudatban.
Az írás tanítás megreformálása  sem maradhatott el  persze, amely során parázs  viták - táborok alakultak ki, a szakmán  -akár egy testületen is - belül, hogy  a dölt  betű vagy az álló betűs  írás jobb? 
Miközben ezek a folyamatok zajlottak eltelt 10-15 év. Kezdett látszani az  "eredménye" is. Tanulmányok, elemzések születtek erről az időről, amik segítették  a visszatérést a hagyományos  szótagoló olvasáshoz.  Születtek új tankönyv családok, viszont nem lett kevesebb a disz-esek köre.
Megtanultunk új kifejezéseket.: diszlexia, diszcalkulia, diszgráfia.

Sőt már sajátos nevelési igényűnek is nevezhetők és egyre inkább külön iskolákba , osztályokba  teendők  azok a tanulók akikkel nem lehet elsajátítatni rövid idő alatt a tananyagnak nevezett halmazt.
Felmerül ilyenkor bennem a kérdés,: hogy a mi korunk sajátossága ez a tanítási-tanulási probléma helyzet, vagy korábban is létezett? Nyílván nem kaphatunk adatokat disz-re, hiszen ez új fogalom, de arra van válasz, hogy volt-e korábban is probléma az olvasás, számolás, írás tanítás módszere.  Mert a tanító feladata  nem változott az elmúlt 2-300 év alatt. Megtanítani a nebulókat -MINDEGYIKET, AKI RÁ VAN BÍZVA -  a számolás, írás olvasás tecnikájára, készségszinten. S csak ez után jöhetnének a különböző pluszok, mint ahogy  magasugró, vagy  akadály futó is csak abból lehet, aki megtanult  járni, majd  futni. A sorrend  nem felcserélhető.

Segítheti a rálátásunkat a  korábbi  századokra, ha  fellapozzuk  a TANÍTÓK ENCIKLOPÉDIÁJÁT, amely a 100 évvel ezelőtti  gondolkodást, irány mutatást mutatja, Meglepően aktuálisan a mai problémákra  olvasás, írás, számolás  tanítását illetően is.


Írták   a könyv szerkesztői  1911-ben a a Franklin társulat  gyönyörű kiadású 3 kötetes könyvének  előszavában.


Azon kívül, hogy önmagában is örömforrás kézbe  venni, fellapozni a 100 éves könyveket , tartalmában a mai napig korszerűnek, átgondoltnak, irányadónak mondható.   Nézzünk egy rövid  példát  erre.
Ha már a diszcalkuliát vettem előre a blog címében, a számolás  szócikk egy részletét  választom ide 

A számok a számolással keletkező fogalmak, mely a számlálás által válnak elevenekké.

Lényeg egy mondatban.

Az alap a  számlálás. Ezt a későbbiekben kiegészíti azzal is, hogy  a gyerek számláljon minél többet   a környezetében  fellelhető természetes  tárgyakkal, bab szem, kavicsok, pálcikák diók. Ezek nagy része  manapság egy  városi gyerek kezébe talán nem  is kerülnek, vagy csak néhanapján. Én emlékszem arra, hogy  mennyire  szerettem nagymamám gombos dobozában  rejlő gombokkal játszani. Számlálgattam, csoportosítottam ,  színük  formájuk szerint. Nem azért mert kellett, hanem mert azzal egyedül is jól el lehetett játszani.
A mai  napig őrzöm a  gombos dobozt, s most már az én unokáim játszanak  vele. Hasonlóan mint én gyermekkoromban. S nem azért mert  mondtam nekik. Csak megmutattam, a doboz gombot, s beszéltem egy-két  kedvencemről benne. Két perc múlva -mindenféle  javaslat tétel nélkül  csoportosítottak rendezgettek, válogattak, alkudoztak egy.egy különlegesebbnek vélt  gombért. Adok helyette 3 ilyent vagy olyant....
A gyerek ugyanúgy mint a felnőtt birtokolni akar. A  Tudás is  birtokolható, csak afelé kell irányítani.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...