Címkék

2012. április 17., kedd

Discalkulia előtti idők ?!

 Pályám kezdetén még nem ismertem a discalkulia  fogalmát. Bár voltak tanulók akinek több  gyakorlására  volt szükségük az alapok elsajátítására , de a tanévek végére - akkor  minimumnak mondott követelményeket - biztosan tudták teljesíteni Ők is. Igaz  ezek a  követelmények a valóban a minimumra, az adott évfolyam  számfogalmára és az alapműveletekre, valamit  a szöveges  feladatok  megoldására vonatkoztak.

 Minden estre  már akkor   felfigyeltem rá, hogy  valami gond  van kiinduló ponttal, és elkészítettem magamnak/ pontosabban tanítványaimnak egy  sajátos tankönyvet  10-es számkörre. Ami Számok varázsa  címmel elfogadásra is került az Oktatási Minisztériumban,  viszont  nem jelent meg, mert túl költségesnek  minősült a befogadó  kiadó számára . Igaz akkor még teljesen  unikumnak  számított a színes tankönyv.

Így az egyetlen példányát magam  használtam sikerrel a következő  évtizedekben. Tanítványaim  a könyvem   mintájára  folyamatosan elkészítették saját   számos "könyvüket" fél év alatt. Közben folyamatosan  számláltak, és tevékenykedtek  és ez által kialakult 10-es körben számfogalmuk. Mindenkinek. Képességtől, környezettől függetlenül, saját munkájuk,által. S nem mellékesen létrejött egy közös  alap is az osztályban amin az osztály minden tagja ott állt. (Normál létszámú osztályokról beszélek természetesen:  24-28 fősekről)

Persze kicsit fájdalmas, hogy nem jelenhetett meg a szellemi munkám eredménye, de tulajdonképpen  értem is. Hiszen arra a tanulási szakaszra irányul, amelynek egy részét szeretné  az iskola az óvodára  átpasszolni, s úgy kapni a  gyerekeket , hogy legyen  legalább  5-os  számkör fogalma az iskolába lépőknek. 
  • Ez az irányzat meglepő , sőt érthetetlen számomra. hiszen  pont ez az időszak, amiben a legtöbbet tehetünk azért, hogy a későbbiekben   sikeresen vehesse tanítványunk  az akadályokat.
  • A legtöbbet tehetünk azért is, hogy megtanítsuk a tanulásra.  Az ugyanis tapasztalatok által alakul ki. 
  • Itt van a legnagyobb befolyásolási lehetőségünk arra, hogy szelíden megtapasztaltassuk vele, hogy vannak elvárások, vannak követelmények, sikerek és olykor kudarcok is, amit le tud  küzdeni,  át tud  fordítani pozitív érzéssé, sikerré.
  • S ha  ez egy olyan közegben jön létre  aminek  4-6-8 évig tagja lesz akkor  közös alapról indulnak, mert egyazon folyamaton mentek keresztül egyaránt sikerrel, ami által megbecsültséget is  szerez magának  erőfeszítésével, eredményeivel.
  • Ez az a szint amit minden  tanuló képes  teljesíteni. Versengés ugyanis mindenképpen van egy osztályban, de  egyáltalán nem  mindegy, hogy az mikor és miben  nyilvánul meg.
  • Semmiképp sem  jó ha az iskolakezdés első hónapjaiban az energiák  + pl. helyezkedésre  + fordítódnak a gyermekekben. Sokkal hasznosabb ha a tanulás tanulásra.
Rendszerem tehát sokkal több mint 10 számjegy megtanítása.  S ezért értem is , hogy miért idegen a hazai módszer -palettán. 
  • Szemléleti rendszer a tanításról. 
  • A tanító feladatának felvállalása. és nem átruházása óvodára, szülőre, korrepetítorra




2 megjegyzés:

  1. Szívesen beszélgetnék erről a támáról kicsit részletesebben. Attól, hogy tudom a gyengébb teljesítmény okát, még nem jött létre a tudás... Hogyan lehet ezt a mai oktatási környezetben kezelni?

    VálaszTörlés
  2. Én is szívesen beszélgetnék a megoldásról. Nem bonyolult és nem lehetelennek látszó dolog Persze kitartás, a gyerekekre történő odafigyelést, reflektálást kíván,de semmi különleges, nehezen elsajátítható dolog nincs benne. Olvasni, írni, számolni mindenkinek járó tudásnak kellene lennie. Miylen formában gondolja a beszélgetést? Itt a blogon vagy személyesen? Köszönöm érdeklődését! Ön az első ember a blog 10 éves fennállása óta akinek iylen javaslata van! Én benen vagyok a diskurzusban, mert szívügyem, hoyg minden gyerek megkapja a megfelő segítséget ahhoz, valóban megtanuljon olvasni, írni, számolni.

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...