Címkék

2013. május 11., szombat

Egyszerű, de hatékony módszer

Freinet-és  éveim  feldolgozása  során  eljutottam  a matematikai munkakártyákhoz is, amelyek nagyon hatékonyak  voltak . Igaz a Freinet pedagógia nem tér ki a  diszcalkuliára, diszlexiára - mert a természetes  tanulás  alkalmazásával ezek a  problémák nem léteznek - eszköz rendszerével ugyanakkor   jó segítséget ad  a hagyományos   pedagógia kárvallottjainak probléma kezelésére.
Akit esetleg érdekel  ez a pedagógia, az alábbi  blogban bőséges   választ kaphat érdeklődésére http://freinetnk.blogspot.hu/
 
A munkakártya első ránézésre olyan mintha egy   képes feladat lap lenne, mint hogy  az is, de  több is  annál. Egy olyan  képes-lap amely  aktivizálja a  tanulót, gyereket a feladat elvégzésére  kép anyagával. Története a  múlt század  derekára   tekint vissza, tehát jóval régebbi, s  Freinet  nagyszerű pedagógiai szemléletét  bizonyítja. Jó fél évszázaddal megelőzte  azt amit ma  programozott oktatásnak  hívunk.Ő már a  50-60-as  években felfigyelt érdeklődött az  akkor  amerikai  kezdeményezésre,  és beiktatta  eszköz rendszerébe.Ezek a munkakártyák valójában  a a ma oly népszerű- már  számítógépes feladatok elődjei, azzal a plusszal ami a személyek közötti kommunikáló előnye-
 
A munkakártyákat első osztálytól negyedik osztály  végéig  használtam,   bővítettem folyamatosan. Aktualizálva a matematika  feladat és kérdésköréhez.
Igazán egyszerű  elkészítésük,
Kell egy  jó kép -újságból kivágva többnyire- ami megszólítja a gyereket, érzéseket, élményeket hoz felszínre
Kell  egy koncepció, hogy mit akarok épp  gyakoroltatni, megerősíteni, inspirációként, problémaként megfogalmazni.
Kell  egy  szabványosított rendszer (méretben amelyek között  tárolható, én az A4-es  méretet találtam ideálisnak)
Kell egy pontos, lényegre  törő, egyszerű megfogalmazás a feladat  terén.
Kell egy füzet amiben a  feladat elvégezhető
Kell egy ellenőrző személy a folyamat végén mindenképpen , akivel nem csupán a megoldás  számszerű eredményeiről lehet  beszélni, hanem arról a folyamatról ami  a gyerekben zajlott. Nem kell ezt  persze  túlzásba  vinni, de  lehetőséget kell adni arra, hogy elmondhassa  ami számára fontos  volt. A tanulás  személyes és  érzelmekhez kötődő folyamat. Amikor ez kiiktatódik akkor a tanulás megakad.

Számlálás-szám fogalom kialakulás 1.osztály
A 8-as szám  a jobb felső sarokban  a munkakártya  száma.

Az  a betű jel és a bekerített rész az, amit minimum el kellett végezni diákjaimnak  ha ezt a munkakártyát  választották. Fontos a választás szabadsága egyébként, mert  a választással  eleve   azt is jelzi, hogy kész   a feladattal való  megpróbálkozásra.


A csillagos  rész az ami már  nehezebb, de   megoldható , esetleg segítséggel ha igényli. Ha csak a  betű jelest végzi el az is teljesen rendben.

 Akkor  még ez az a szint amivel meg tud bírkózni. Sok ilyen szintű munkakártyám volt, lehetett újat választani.

A  fontos, hogy számoljon be  munkája eredményéről,s ne  sajnáljuk az időt  egy,  pár perces  beszélgetésre, mondjuk  a madáretető kapcsán.

 Egy felől, mert  ezzel elmondhatja élményeit, más részt azonnal lehet analóg feladatokkal  megerősíteni ezt a hozzáadás, elvétel részt,  mégpedig jókedvűen , ami minden képpen pozítív hatással lesz a végeredményre, diszes problémáinak  csökkenésére
 
 
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...