Címkék

2012. május 31., csütörtök

Az 5-ös számkör kialakítása

Ha már kellő jártasság alakult ki a gyermekben 3-as  számkörön  belül
  • azaz  nem szükséges  már egyenként nyitnia 1, 2, 3 ujját, ha  meg kell mutatnia az adott mennyiséget
  • ha képes az ujjain  (ujjai nyitásával, becsukásával) önállóan a következő műveleteket elvégezni 3-as körben 0+3,  3+0 , 1+2, 2+1,  3-1, 3-2, 3-3, (persze még jobb ha  tudja  az ujjai használata  nélkül is, de nem feltétel mindenképpen.)
  • S képes a fenti számok és műveletek írásbeli  lejegyzésre megfelelő színvonalon
 folytathatjuk a számok megismertetést a 4-es és 5-ös számkörben.

A tanítás/ tanulás sorrend itt is ugyanaz mint korábban

  • SZÁMLÁLÁS   Képek gyűjtögetése, beragasztása, tárgyakkal történő számlálás

  • A képekről , tárgyakról állítások megfogalmazása

  • Az adott mennyiség mutatása  az ujjakon, később a műveletek is  

  • A képen lévő mennyiség számfogalmának rögzítése  a számjegyek mellérendelésével (azaz  a megfelelő számkép gyűjtése, vágása, beragasztása)

  • Hozzáadások, elvételek  tárgyakon  és a saját ujjain  történő megjelenítése (elvégzése először  segítséggel majd  önállóan.

  • A  két számjegy írásának  megismerése, gyakorlása (először nagy alakban  majd  egyre kisebb méretben

  • Összeadások, kivonások számjegyekkel, műveleti  jegyekkel történő  leírása
 Nagyon fontos, hogy  ebben  a szakaszban sok időt fordítsunk a képeken látható események, helyzetek,  megfogalmazásra, még akkor is ha ez  látszólag  időveszteségnek tűnik. A gyermek önálló megfogalmazásai jól tükrözik fogalmi szintjét is. S ahogy fejlődik, differenciálódik megfigyelő képessége, s annak szavakkal történő megfogalmazásai is, úgy jut előbbre  a számok világában, s  a számolásban is. S később , mikor  szöveges  feladatokat kell megoldania   könnyebben  fog  boldogulni  vele, hiszen   miközben  a számokat és a számolás alapjait   tanulta , megtanulta azt, is hogy egy képről. tárgysorrol  elmondott   megállapítás számokkal is leírható.

TARTALMAZZA minden  új szám  és a hozzá kapcsolható műveletek megtanulása    a régi, megszokott elemeket ! Ez biztonságot ad a disz-es  gyermeknek. Nem szabad  nagyon  csodálkozni azon sem, ha  új  szám/ mennyiség  tanulásakor  előjönnek  azok az  elemek amiról azt gondoltuk, hogy már   nem szükségesek a gyerek számára, (pl  egyenkénti   kinyitása az ujjaknak a 4 vagy 5  esetében ugyanúgy megtörténik, mint amikor a 2-t vagy 3-at  tanulta. ) Hosszú hónapok alatt rögzül , automatizálódik  csak  kellően



Azt gondolom, hogy mindenkinek  magáénak kell érezni a feladatot  ahhoz, hogy sikeres tudjon  benne  lenni. GYEREKNEK is  FELNÖTTNEK is.  Ezért minden egyes szám  egy új kihívás is mindkét fél számára.
Látva kollégáim  munkáit sokszor éreztem azt, hogy Hú de jó, az mit látok, egyedi, sosem látott - megoldásokkal lettem gazdagabb. Itt ezeket  nem  közlöm hiszen  az mindenki saját szellemi terméke. Mindannyian  "rá is kényszerülünk" önálló megoldásokra. Ami jó is,mert   fontos az egész interakcióban -tanításban,   maga  az alkotás, az önálló gondolat, önálló válasz  egy adott problémára.
Így én itt  nem eszközök  sokaságát írom le, hanem  csupán azokat a kényes pontokat amikre minden  gyerek  disz-es  de nem disz-es esetében  figyeni kell a sikeres  végkifejlet  érdekében. Annál egyzserűbben, és  egyértelműbben meghatározni, mint ahogyan  a Tanítók enciklopédiájában olvastam talán nem  is lehet. Úgy érzem ma is  időszerű, mert valahogy pont ez felejtődött el, változott meg. Az a divatos, követni való jó tanító aki sokféle  eszközt használ, aki mutatós órákat tart, legalábbis  kifelé. Viszont az a hatékony aki képes a gyereket eljutatni a magabiztossághoz, az önnáló  ismeretszerzéshez .




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...