- Ha elegendő képet gyűjtött már gyermekünk, tanítványunk - ami azt jelenti, hogy biztonsággal ki tudja választani melyik képen van, 1, 2, 3, tárgy / élőlény - valamint
- a kézbefogható tárgyakból (gomb, dió, gesztenye, kavics, bab. apró játékok
- és tudja azonosítani a mennyiséget a hozzá illő számalakkal vizuálisan és hangalakkal is,
- valamint le is tudja írni a fenti számokat - jó vonalvezetéssel
akkor elérkezett az idő
az írásbeli számolás tanításának megkezdéshez
Fontosnak tartom, hogy ne egyszerre zúdítsuk rá a gyerekre ezeket a megtanulandókat, mert mindegyik más féle tanulási technikát igényel.
A már beragasztott képek és a korábbanmár begyakorolt tárgyakkal történő manipulációk új szerepet kapnak a számolás tanításakor.
A képeken lévő tárgyak / személyek megjenenítik, illusztrálják , ezáltal segítik a gyermeknek a különbözőségek, azonosságok megfogalmazását, ami tulajdonképpen a számolás maga.
A matematika legszorosabb kapcsolatban az anyanyelvvel van. Minden kimondott / leírt szót egy matematika feladat megfogalmazásakor pontosan kell érteni- használni, mert különben nincs jó megoldás a feladat végén. Egyetlen toldalékváltozás alapvetően megváltoztathatja egy feladat matematikai értelmezéset, megoldását. (A Hajdú féle matematika tankönyvcsalád 'már első osztálypsknak is nagyon sok olyan feladatot tartalmaz ami ezt mutatja meg. Mint ahogy egyébként ezen tankönyvcsalád teljes szerkezete, felépíítése nagyon logikus, lépésről lépésre haladó . Csak ajánlani tudom, diszcalkuliásoknak is. Meglátásom szerint ugyanis a dszcalkuliának nevezett tünetek egy jelntős része felületességből, a kellő odafigyelés hiányábül adódnak. Így azokat csak akkor lehet korrigálni, ha találkozik a tanuló olyan feladotokkal amik erre hívják fel a figyelmét. ezt célozzák meg.)
Ha begyakorlódtak - az ujjak használata részben leírt - a MEG és BŐL szavaink jelentéstartalmai, akkor most itt az idő e fenti 2 szónak matematikai jelét is megtanítani.Hiszen e nélkül nem tudnának majd összeadásokat és kivonásokat írásban megfogalmazni. Tapasztalatom szerint, sokkal hatékonyabb ezt akkor megtenni mikor már a szóhoz kapcsolódó fogalom bevésődött, mint fordítva a jellel együtt tanítani az összeadás, kivonás fogalmát.
Tehát ha felhívjuk a gyerek figyelmét arra, hogy amit eddig ujjai kinyitásakor tett és a MEG szót használta azt egy + jellel írjuk. Ujjai nyitogatásának eredménye pedig az egyenlőségjel után írt számmal fejezhető ki, gyakorlatilag megtanítottuk magát az összeadást, mint matematikai kifejezést.
S hasonlóan az ujjak becsukánásál használt BŐL szó megjelenítődése a kivonásjel (-) és az eredménye pedig az egyenlő (ség-jel ) után kövekező szám.
Hiszen a gyerek(ek) gyújtéséből van elegendő kép ahhoz, hogyváltozatosan értelmezhetőek legyenek az összeadások, kivonások tartalmi részei.
A már beragasztott képek és a korábbanmár begyakorolt tárgyakkal történő manipulációk új szerepet kapnak a számolás tanításakor.
A képeken lévő tárgyak / személyek megjenenítik, illusztrálják , ezáltal segítik a gyermeknek a különbözőségek, azonosságok megfogalmazását, ami tulajdonképpen a számolás maga.
A matematika legszorosabb kapcsolatban az anyanyelvvel van. Minden kimondott / leírt szót egy matematika feladat megfogalmazásakor pontosan kell érteni- használni, mert különben nincs jó megoldás a feladat végén. Egyetlen toldalékváltozás alapvetően megváltoztathatja egy feladat matematikai értelmezéset, megoldását. (A Hajdú féle matematika tankönyvcsalád 'már első osztálypsknak is nagyon sok olyan feladatot tartalmaz ami ezt mutatja meg. Mint ahogy egyébként ezen tankönyvcsalád teljes szerkezete, felépíítése nagyon logikus, lépésről lépésre haladó . Csak ajánlani tudom, diszcalkuliásoknak is. Meglátásom szerint ugyanis a dszcalkuliának nevezett tünetek egy jelntős része felületességből, a kellő odafigyelés hiányábül adódnak. Így azokat csak akkor lehet korrigálni, ha találkozik a tanuló olyan feladotokkal amik erre hívják fel a figyelmét. ezt célozzák meg.)
Ha begyakorlódtak - az ujjak használata részben leírt - a MEG és BŐL szavaink jelentéstartalmai, akkor most itt az idő e fenti 2 szónak matematikai jelét is megtanítani.Hiszen e nélkül nem tudnának majd összeadásokat és kivonásokat írásban megfogalmazni. Tapasztalatom szerint, sokkal hatékonyabb ezt akkor megtenni mikor már a szóhoz kapcsolódó fogalom bevésődött, mint fordítva a jellel együtt tanítani az összeadás, kivonás fogalmát.
Tehát ha felhívjuk a gyerek figyelmét arra, hogy amit eddig ujjai kinyitásakor tett és a MEG szót használta azt egy + jellel írjuk. Ujjai nyitogatásának eredménye pedig az egyenlőségjel után írt számmal fejezhető ki, gyakorlatilag megtanítottuk magát az összeadást, mint matematikai kifejezést.
S hasonlóan az ujjak becsukánásál használt BŐL szó megjelenítődése a kivonásjel (-) és az eredménye pedig az egyenlő (ség-jel ) után kövekező szám.
Jöhetnek a gyakorlatok
Hiszen a gyerek(ek) gyújtéséből van elegendő kép ahhoz, hogyváltozatosan értelmezhetőek legyenek az összeadások, kivonások tartalmi részei.
pl: egy nagyon egyszerű példa.
Erről az egyetlen képről is jónéhány összeadást és kivonást lehet írni.
Ha azt nézem hányan vannak egymás mellett akkor 2+1 = 3
Ha a kiinduló pont az aki elől van akkor 1+2 = 3
Ha a fiúk, lányok számát nézem akkor 2+1 = 3
Ha a szemben lévők, háttal lévők számát nézem akkor is 2+1 = 3
ha azt , hogy kinek van kezében lap kinek nem akkor 1+2 = 3
S minimum ennyi megfogalmazható kivonásként is.
A három gyerekből 1 háttal van. Hány van szemben? 3 - 1 = 2
A három gyerekből 1-nek van a kezében lap. Hánynak nincs? 3- 1 = 2
A hárpm gyerekből 2 guggol , hány nem guggol ? 3 - 2 = 1
S persze a kérdések számát bővíthetjük, mindig új és új megfigyelési szempontokat adva. Szoktatva gondolkodásukat arra, hogy lehet sokféle képen elindulva, helyes megoldásra jutni.Átgondolt, pontosan megfogalmazott kiinduló pontok megmutaják a matematika szépségét is. Különösen, ha a saját gyűjtéseikhez kapcsolódva mutatjuk meg ezt számukra. Az unalmasnak érezhető gyakorlás szinte elröpül így, hiszen róla, neki szólnak a feladatok. Osztályban ez kiváltható azzal, hogy mindenki elmondhat azonos számút a többiével a a sajátja alapján, de a többiekét is figyelnie / írnia kell.
Ugyanezek tárgyakkal való manipulással is elérhetők, megvalósíthatók. A lényeg , hogy elég számú gyakorlásra nyíljon mód, ahhoz, hogy mindenkiben jól és biztosan rögzüljenek az összeadások, kivonások a 3-as számkörben. Fogalmilag is és leírással megfogalmazva is. Ez lesz ugyanis számukra a kiindulópont. Erre fog a következő számkör felépülni . Az 5-ös számkör.
Ha itt jól megtanulják, ennek építőköveit, sikerrel fogják átültetni a következő számkörökbe is. Megkönnyítve saját maguk haladást.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése