A szótagoló olvasástanítás után is problémt okoz második évfolyam elején írásban a szavak szótagolása. Logikus is , hiszen amikor az olvasástanítás történt akkor a gyerekek arra koncetráltak, hogy felismerjék az adott "grafikai" formát , és elő tudják hívni tudatosan a megfelelő hangot hozzá. Az, hogy milyen szótagokra bontva gyakorolgatták ezt , az nem kapcsolódott feltétlen össze a szótagolás szabályainak rögzülésével. Ami természetes.
Második osztályba érve remélhetően a betűk felismerése, "megszólaltatása" már nem okoz különösebb problémát, viszont ehhez nem kapcsolódik a szótagolás tudása . Azt meg kell tanítanitani , illetve tanulni a kisdiáknak. Ez tehát egy újabb lépcsőfok, újabb fontos megtanulandó- begyakorlandó rész az életében. Ami uygankkor hozzásegíti őt a aahhoz is, hoyg az olvasása gördülékenyebb, akadálymetesebb legyen, de ez járulékos eredménye és nem az új , tanulandó terület fő iránya.
Ezért fontos, hogy az elválasztás szabályai egyrész tisztázottak, másrészt begyakorlottá váljanak ebben az évben. Mert ez az egyik fontos alap lesz, a későbbi nyelvtani fogalmak megtanulásához ( ugyanúgy mint előző évben a betűk felismerése, pontos hangoztatása kellett , az olvasás technikájához).
Ami gondot, elbizonytalanodást okoz az az, hogy a szabályok és az alóli kivételek pont az ellenkezőjét mondják, mint, amit korábban eligazodásként kapott ahhoz, hogy jól tudja elválasztani a szavakat. Másrészt pedig az saját olvasási technikája a gyerekek , amivel úgy próbálja megoldani egy-egy szó elolvasását, hogy egymás mellé téve a betűket egyenként , mint egy gyöngysort összefűzni a betűsort, egy szóvá, nyílvánvalóan nem segít az elválasztás tanulásában.
Ezért úgy gondolom,- s a tanítási tapasztalatom is ezt támasztotta alá-, hogy érdemes erre a nyelvtani témakörre úgy tekinteni, mint egy nagyon jó lehetőségre. Hiszen ha azt mutatjuk a tanulónak, hogy ez egy jól látható rendszer, amit megfeleő számú gyakorlással, el is sajátítja, akkor öröm lesz számára a tudás megszerzése.
Lehetőség egyben más tekintetben is.
A szavak megválasztásával gyakoroltathatjuk a b,d,p,/ k,t, f, /e ,é /. l.i betűk felismerését , hiszen ha szavakat és nem mondatokat olvas a kitalálós technika csökken, stratégiaként számára.
Gyakorltatjatjuk a magánhangzó / mássalhangzó fogalmat, mert elég nagy naivitás azt hinni, hogy ez már bevésődött teljesen. Így viszont tényleg van módja teljesen rögzülni
Gyakoroltathatjuk, az oszlop-sor fogalmát. Persze hallotta már, de egészen biztos, hogy a nyár folyamán nem ezzel foglalkozott, így az elején azt se tudja a legtöbb gyerek, hogy mit kell tennie amikor a tanító, sor, vagy oszlop sorrendet kér a szavak olvasásakor.
Gyakorltathatjuk, egy-egy számára ismeretlen szó kapcsán azt, hogy a szavaknak értelmét is meg kell ismerni, nem elég gépiesen írni. Jó ha tudjuk, hogy mit is jelent pontosan az adott s, már csak azért is, mert egy pici különbség a szóképben, nagyon komoly értelmezésbeli változást is jelent. .
Elegendő utasítás a kezdő lépésekhez, hogy
- a füzet egyik oldalára középre írjon fel egy nagy 1-est,
- a mellette lévő oldalra középre egy nagy 2-est
- a következő oldalra pedig írja fel, hogy KIVÉTELEK
Majd a számok alá a következő nyilakat:
- 1-es alá: egy jobbra mutató nyilat. Legyen jó nagy és megvastagított
- A 2-es alá egy balra , majd ujjnyi távolságra egy jobbra mutattó nyilat rajzoljon
- A kivételekhez nem kell semmit rajzolni.
Mindezek után jöhetnek a szavak a táblázatból, szépen egymás után. Az első 10-15 nél még meg kell kérdezni, hogy hání mássalhangzó van középen a szóban. Ezzel is rögzítve a szabályt.,de rövid idő alatt olyan gyakorlatra tesz szert, hogy átveszi a gyerek a feladat " irányítást". s megtáltosodva halad egyre gyorsabban, A magában már eldöntött választásának leírásával a füzetébe.
Amikor ez már jól megy érdemes betenni a szavak közé egy-egy kivételt is. Nem elbizonytalanítás végett, hanem épp azért, hogy értelmet kapjon számára a kivételek fogalma, De valóban a nagy szóhalmazban csak egy-két ilyen szó legyen, még ebben a fázisban, Fontos, hogy ne megkérdőjeleződjön számára a frissen tanult, gyakorolt séma, hanem csak azért , hogy lássa igenis vannak kis számban kivételek is.
szabó |
szabdal |
szabász |
zsabó |
szappan |
szandál |
szeder |
szende |
szundi |
szóda |
szuper |
számol |
zsámoly |
zsindely |
szeplő |
zápor |
zendül |
zöldül |
zúdul |
zsibong |
zsebes |
zsémbes |
zsandár |
zsivaj |
zsebóra |
zsebkés |
szebben |
szeppen |
zsombor |
Szabolcs |
Szabi |
szóba |
szonda |
szível |
szívlel |
színlel |
szoba |
Zsombor |
szamba |
szembe |
3. SZÓTAGOLVA a fenti szavak a füzetben (sorban haladva), időnként szómagyarázattal!
2.b-d ellenőrzés : oszloponként hangosan felolvasva ( Első oszlop: bé, dé, bé,bé, bé )
1 2 3
KIVÉTELsza-bó szab-dal
sza-bász
zsa-bó szap-pan zseb-ó-ra
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése