S véleményem szerint kicsit másképp, mint ahogy ezt tanították a főiskolán. A kisgyerek először is elsajátít szavakat - beszéd tanulása folyamatában- ami számokat -mennyiségeket jelent .Egy , kettő, három, öt , négy , hat, ...teljes össze-visszaságban. Nyílván senki nem mondja erre, hogy ez a már számolás. Hiszen nem is az, de, mégis egy fontos része , kiinduló része a folyamatnak. Szavaink nélkül nincs matematika tudásunk sem. Sőt, a matematikai - bármilyen egyszerű szintjét is nézzük-, a megköveteli a szavak pontos ismeretét /használatát. Nem mindegy hogy egy mennyiség öttel több vagy ötnél több, Hangban, írásban alig van különbség a két fogalom között, mégis egészen más világ tárul fel az egyik és másik hallatán, olvasása után.
A számolásban elérhető sikerekhez az anyanyelv biztos ismerete is szükséges.
Nem véletlenül alakult ki sok mondóka is a számokkal, annak sorozatával kapcsolatban, 1 megérett a meggy , 2 csipkebokor vessző,/ 1, 2, 3 , 4 te kisleány hová mégy? Magához a szám mennyiségének értékéhez ugyan semmi köze, de ne becsüljük le, mert nagyon fontos ismereteket kapnak általa a gyerekek. Egyrészt a számok neveit, másrészt azt, hogy azok valamilyen sort alkotnak. Rendszerük van . S ennek még nagy szerepe lesz később. Ha ezek képpel, dallammal is össze vannak kötve, akkor tényleg játszi könnyedséggel , észrevétlenül megtanulják a gyerekek a számok neveit. Semmiségnek tűnik ,de én tapasztaltam a munkám során, nem egyszer, hogy milyen nagy problémát okoz a gyereknek, akár annak a számnak megnevezése, kimondása ami a 20 +1 ből következik.
Ezt biztos megelőzi a kids tv-én fellelhető számtalan, angol és más nyelveken is meghallgatható dalocska, hiszen észrevétlen megtanulja vele a számok neveit legalábbis 10-ig más dalocskákban 100-ig. Onnan meg már gyerekjáték a többi
http://www.youtube.com/watch?v=4sHOH_zsRl4&feature=relmfu
Mindennapi szokások, szabályok ismerete és elfogadása is nagyon fontos a számfogalom kialakításábba,
Ha a hétköznapi életet vesszük, a gyermek iskolába jöveteléig megtanul egy sor rendszert.
A tárgyaknak van helyük a lakásban. Máshova kerülnek a poharak, mint a tányérok, vagy evőeszközök a szekrényben. A tiszta ruha és piszkos ruha helye is különböző. Van helye a seprűnek és lapátnak is. A felmosó ronggyal nem töröljük le az asztalt.
Minden nap használt szabályok: Azt tapasztaltam viszont munkám során, hogy azok a tanulóim akiknek otthon nincs rendszeres feladatuk, nem vesznek részt a család mindennapi tevékenységben, nagy ellenállást tanúsítanak minden féle szabály iránt. Kezdve attól, hogy egy adott színű ceruzát vegyen a kezébe, vagy hogy melyik négyzetbe írja az adott számjegyet.
Mindennapi szokások, szabályok ismerete és elfogadása is nagyon fontos a számfogalom kialakításábba,
Ha a hétköznapi életet vesszük, a gyermek iskolába jöveteléig megtanul egy sor rendszert.
A tárgyaknak van helyük a lakásban. Máshova kerülnek a poharak, mint a tányérok, vagy evőeszközök a szekrényben. A tiszta ruha és piszkos ruha helye is különböző. Van helye a seprűnek és lapátnak is. A felmosó ronggyal nem töröljük le az asztalt.
Minden nap használt szabályok: Azt tapasztaltam viszont munkám során, hogy azok a tanulóim akiknek otthon nincs rendszeres feladatuk, nem vesznek részt a család mindennapi tevékenységben, nagy ellenállást tanúsítanak minden féle szabály iránt. Kezdve attól, hogy egy adott színű ceruzát vegyen a kezébe, vagy hogy melyik négyzetbe írja az adott számjegyet.
Több megjelenési formája is van ennek a viselkedésnek, kezdve: a nem értem még 10-edjére sem, hogy mit kellene tennem, vagy, akkor is úgy csinálom ahogy akarom, esetleg sirva fakadás és mérgelődés különböző fokkozatainak szemléltetésével.
Kudarcaik lesznek- ami természetes, hiszen otthon is hibázások, figyelemezetetések árán tanulja meg mindenki a szabályokat . Viszont ha az iskolai , matematikai feladatban jelenik meg a szabályhárítás akkor annnak érdemjegyi következménei vannak. sőt besorolhatják a diszcalkulia szimptómia közé.
Kudarcaik lesznek- ami természetes, hiszen otthon is hibázások, figyelemezetetések árán tanulja meg mindenki a szabályokat . Viszont ha az iskolai , matematikai feladatban jelenik meg a szabályhárítás akkor annnak érdemjegyi következménei vannak. sőt besorolhatják a diszcalkulia szimptómia közé.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése