Címkék

2012. június 13., szerda

Számlálás 5-ön túl













Míg 4-ig, 5-ig  viszonylag  jól átlátjuk a mennyiségeket képek, tárgyak esetében,  a 6, 7, 8, 9, 10 esetében, már  praktikákhoz folyamodunk.  Egy ilyen elrendezés több lehetséges  változatot is előhozhat.

2+3+2. ha hátsó sorból indulunk de lehet, hogy
a 4+3 csoportosítást hívjuk magunkban segítségül, ha a  bal oldalról indulunk.
Viszont  vannak tanulók, - diszcalkuliásoknál elég gyakori  is- , akik, jobbról indulnak neki  a számlálásnak, s akkor pont  a fordítottja  a 3+4 lesz   számukra  a logikus  csoportosítás.

Tulajdonképpen mindegy is, a lényeg az, hogy nem  tudja  ránézésre megállapítani a pontos mennyiséget, és  utána kell  számolnia. Ellenőriznie kell, -akár ujjat kinyitva közben-
 hogy mennyit lát a képen, vagy az előtte lévő apró tárgyakból. Valójában már  az 5-öt is sokszor bontott mennyiségként azonosítjuk, az ennél többet viszont mindenképpen.

Egy ilyen kép esetében még bonyolultabb az összeszámlálása az autóféléknek, mivel szélesen kell értelmezni az autó fogalmát. Így  mindenképpen összeadást kell tennünk ,5+1+1 , ha  először  a szeméylautókat  vesszük és utána  amin vannak  illetve  a tűzoltó autót. 
3+2+2 csoportosítást alaklmazhatunk ha  külön vesszük a két sorban lévő személyautót és a 2 nagy méretú speciális  autót.

Hasonló helyzetek elé kerülnek tanítványaink, gyermekünk tehát, ha  folytatják minden egyes új számfogalomnál a  képgyűjtéseket prospektusokból. Önkéntelenül megtanulják , magát  a bontás  fogalmát is egyúttal.


S hogy ez  mennyire  megmarad életünk során  rövid  illusztrációként el kell mondanom, hogy bár ezeket a gyűjtéseket én végeztem 20 évvel ezelőtt, s  többször is tanítottam azóta  vele, most, mikor   ide  be  akartam rakni, újra  ellenőriztem, hogy  tényleg annyi van-e  ott  mint amit a szám jelez. Mert  fontos  volt számomra. Ha azonban  nincs  komolyab  jelentősége az egyén számára akkor csak úgy nagyjából  megsaccolja, hogy mennyi  lehet az adott  mennyiség.  Vagyis  nem számlálunk , ellenőrzünk mindig , csak ha annak  fontossága  van számunkra.
Ezért nagyon fontos a  gyerek ezen tanulási szakaszában is, hogy elvárjuk tőle  a pontos megszámolását a tárgyaknak. 10-ig terjedően tehát,  minden  egyes  szám mennyiségének kialakításoz  szükséges  ez a feladatrész komolyan vétele és pontos elvégzése. Én tanítványaimtól 8-10 képet  kértem  ebben a szakaszban is .

Viszont milyen jó , hogy itt már változatos bontásokat tudnak  maguk is megfogalmazni, változtatva a csoportosítások szempontjait, megtapasztalhatják, hogy a számokkal milyen sok mindent ki tudunk fejezni, s hogy  egy adott mennyiség  változatosan állítható elő.
Ezen  a bontáson pl könnyen eligazodunk, hiszen  elsőre  feltűnik a  színek közti különbség , ami automatikusan  2 külön egységre  bontja  a szemünknek az adott mennyiséget.  Másrészt azt  rögtön  érzékeljük, hogy 1  a különbség a két  keksz-sor között .Így bármelyiket számoljuk meg a másikat már ahhoz viszonyítva  meg is tudjuk mondani azonnal.
Tapasztalatom szerint 6- 10  közötti mennyiség esetén egyébként is- ha mód van rá - az ötöt vesszük alapegységnek, s a többit  "hozzáadjuk"



Azonban az, hogy  felnőtt korban is kapaszkodókat keresünk azt mutatja számomra, hogy a természetes  számolási technikánk  alakul így. Kényelmes, praktikus   pozíciót használunk  automatikusan. A nagyobb mennyiségeket automatikusan kisebbekre- átláthatóbb egységekre  bontjuk. A 2. 3. esetleg a  4 vagy 5  az a mennyiség amit képesek  vagyunk átlátni biztonsággal. Ezek fölött már valamelyik kisebb egységekre bontást hívjuk segítségül.
Valamiért  preferálja  agyunk az  azonos mennyiségekre   bontást is, ha  erre  lehetősége  van. S  talán ezért is van, hogy a gyerekek  szinte  azonnal megtanulják, a  2+2 =4,   3+3= 6 ,  4+4 = 8 , 5+5 =10  összeadásokat- fejből.

Ugyanakkor   gondot okoz nekik sokáig a 6-os, ,7-es ,8-as, 9-es, 10-es   számkörön belül az ettől eltérő bontások  automatizálttá vált rögzítése. Hosszú ideig hívja  segítségül  akár ujjait is  számolás során
Van persze amikor nincs mód csoportosításokra, akkor újra előjön az egyenkénti, vagy párosával esteleg 3-asával, 4-esével végzett számlálás. Ez egyébként már nagy eredmény egy diszcalkuliás gyerek esetében, Automatizálódást jelez.
Talán kivételt csak a  dobókocka és  dominó pöttyeinek elrendezése  jelent , Ahol talán elég erősen bennünkr ögzül az  adott mennyiség képalakja   ( ha sokat játszottunk vele   éveken  keresztül), ahhoz, hogy   "rávágjuk "a  megfelelő számot

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...