Freinet-és éveim feldolgozása során eljutottam a matematikai munkakártyákhoz is, amelyek nagyon hatékonyak voltak . Igaz a Freinet pedagógia nem tér ki a diszcalkuliára, diszlexiára - mert a természetes tanulás alkalmazásával ezek a problémák nem léteznek - eszköz rendszerével ugyanakkor jó segítséget ad a hagyományos pedagógia kárvallottjainak probléma kezelésére.
Akit esetleg érdekel ez a pedagógia, az alábbi blogban bőséges választ kaphat érdeklődésére http://freinetnk.blogspot.hu/
A munkakártya első ránézésre olyan mintha egy képes feladat lap lenne, mint hogy az is, de több is annál. Egy olyan képes-lap amely aktivizálja a tanulót, gyereket a feladat elvégzésére kép anyagával. Története a múlt század derekára tekint vissza, tehát jóval régebbi, s Freinet nagyszerű pedagógiai szemléletét bizonyítja. Jó fél évszázaddal megelőzte azt amit ma programozott oktatásnak hívunk.Ő már a 50-60-as években felfigyelt érdeklődött az akkor amerikai kezdeményezésre, és beiktatta eszköz rendszerébe.Ezek a munkakártyák valójában a a ma oly népszerű- már számítógépes feladatok elődjei, azzal a plusszal ami a személyek közötti kommunikáló előnye-
A munkakártyákat első osztálytól negyedik osztály végéig használtam, bővítettem folyamatosan. Aktualizálva a matematika feladat és kérdésköréhez.
Igazán egyszerű elkészítésük,
Kell egy jó kép -újságból kivágva többnyire- ami megszólítja a gyereket, érzéseket, élményeket hoz felszínre
Kell egy koncepció, hogy mit akarok épp gyakoroltatni, megerősíteni, inspirációként, problémaként megfogalmazni.
Kell egy szabványosított rendszer (méretben amelyek között tárolható, én az A4-es méretet találtam ideálisnak)
Kell egy pontos, lényegre törő, egyszerű megfogalmazás a feladat terén.
Kell egy füzet amiben a feladat elvégezhető
Kell egy ellenőrző személy a folyamat végén mindenképpen , akivel nem csupán a megoldás számszerű eredményeiről lehet beszélni, hanem arról a folyamatról ami a gyerekben zajlott. Nem kell ezt persze túlzásba vinni, de lehetőséget kell adni arra, hogy elmondhassa ami számára fontos volt. A tanulás személyes és érzelmekhez kötődő folyamat. Amikor ez kiiktatódik akkor a tanulás megakad.
Számlálás-szám fogalom kialakulás 1.osztály
A 8-as szám a jobb felső sarokban a munkakártya száma.
Az a betű jel és a bekerített rész az, amit minimum el kellett végezni diákjaimnak ha ezt a munkakártyát választották. Fontos a választás szabadsága egyébként, mert a választással eleve azt is jelzi, hogy kész a feladattal való megpróbálkozásra.
A csillagos rész az ami már nehezebb, de megoldható , esetleg segítséggel ha igényli. Ha csak a betű jelest végzi el az is teljesen rendben.
Akkor még ez az a szint amivel meg tud bírkózni. Sok ilyen szintű munkakártyám volt, lehetett újat választani.
A fontos, hogy számoljon be munkája eredményéről,s ne sajnáljuk az időt egy, pár perces beszélgetésre, mondjuk a madáretető kapcsán.
Egy felől, mert ezzel elmondhatja élményeit, más részt azonnal lehet analóg feladatokkal megerősíteni ezt a hozzáadás, elvétel részt, mégpedig jókedvűen , ami minden képpen pozítív hatással lesz a végeredményre, diszes problémáinak csökkenésére
Számlálás-szám fogalom kialakulás 1.osztály
A 8-as szám a jobb felső sarokban a munkakártya száma.
Az a betű jel és a bekerített rész az, amit minimum el kellett végezni diákjaimnak ha ezt a munkakártyát választották. Fontos a választás szabadsága egyébként, mert a választással eleve azt is jelzi, hogy kész a feladattal való megpróbálkozásra.
A csillagos rész az ami már nehezebb, de megoldható , esetleg segítséggel ha igényli. Ha csak a betű jelest végzi el az is teljesen rendben.
Akkor még ez az a szint amivel meg tud bírkózni. Sok ilyen szintű munkakártyám volt, lehetett újat választani.
A fontos, hogy számoljon be munkája eredményéről,s ne sajnáljuk az időt egy, pár perces beszélgetésre, mondjuk a madáretető kapcsán.
Egy felől, mert ezzel elmondhatja élményeit, más részt azonnal lehet analóg feladatokkal megerősíteni ezt a hozzáadás, elvétel részt, mégpedig jókedvűen , ami minden képpen pozítív hatással lesz a végeredményre, diszes problémáinak csökkenésére
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése