Címkék

2014. február 1., szombat

Figyelem- kondicionálás

Amikor  2000-ben elkezdtem munkámat Budapesten, - akkor beszéd javítónak mondott- kis létszámú általános iskolában- azzal találtam szemben az első héten magam, hogy  sok gyereknek   nehezére  esik  figyelni, koncentrálni , bármilyen kis   feladatra.  Úgy véltem, hogyha  ez a probléma, akkor ezt is meg kell oldanom, ahhoz, hogy eredményesek lehessenek diákjaim a tanulásukban.  Persze  tudtam, hogy egyik napról a  másikra  ezt nem fogom megoldani, de  úgy  gondoltam, hogy szisztematikus munkával  sikerülhet  figyelmüket fejlesztenem.S ez sikerült is  egy igen egyszerű gyakorlatsorral.
 
A Freinet-pedagógiában volt egy ráhangolódási idő a  tanulásra. 10-15 perc beszélgetőkörrel, tervezéssel a napi  feladatokat illetően.  ( Nagykovácsi évek) . Itt azonban  más   struktúrában   dolgoztam
 Nagy változás volt nekem az iskola otthonos rendszernek nevezett  beosztás is. Ennek a  rendszernek már akkor is több változata  volt. (Szerintem egyik rosszabb , mint a másik,  gyereknek és pedagógusnak egyaránt, de  ez nem volt szempont)
A mi rendszerünk úgy működött, hogy a tantárgyak  szétosztódtak  2 pedagógus között, Így  voltak akik a  magyart és még pár tantárgyat , míg  mások a  matematikát és szintén még  pár tantárgyat  tanítottunk. S mindez fűszerezve volt azzal, hogy egyik héten a  magyarosok  voltak  délelőtt  és a matekosok  délután. Majd  a következő héten fordítva   a matekosok  tanítottak délelőtt és  a magyarosok délután. 
Tehát az  a kis   odafigyelés, lelkesedés ami  reggel, még  benne  volt a diákokban  az ebéd utánra már szertefoszlott, a fáradtságokban felörlődött. Ami teljesen érthető és adekvát  viseledés volt a gyerekek részéről.
 
Ezért, hogy  valahogy  újra  fel tudják venni a tanulás fonalát délután, kitaláltam, hogy  figyelem-gyakorlattal fogok kezdeni. (de annyira  megszerették, hogy a délelőtt is ez lett a kezdőpont)
Olyan feladatsor  akartam  ehhez megalkotni aminek  nincs  látszólag semmi  köze  a matematikához, vagy környezetismerethez. Bár én tudtam , hogy nagyon is be  fogom építeni a matematikai gondolkodás fejlesztésébe. De a gyerek számára eleinte  csak "játék" volt, később aztán  egyre inkább versengés, erőfeszítés az  emlékezetük fejlesztésére , célrendszer  az egyre  jobb teljesítmény elérésére önmaguk számára.
 
Mint mindig, amikor  nagyobb problémával álltam szemben, most is az egyszerűségre, a világos , egyértelmű, mindenkire egyaránt érvényes szabályokra  törekedtem.
 
Kiválasztottam képeket erre  a célra a Betűk varázsa  c könyvemből, meg korábbi diákjaim rajzaiból. Fontos volt,  a kiválasztásnál, hogy figyelem felkeltőek legyenek, de   ugyankkor egyszerűek, könnyen megjegyezhetőek  
Kinagyítottam és felragasztottam egy-egy A5-ös méretű fehér lapra - kis fehér szegélyt hagyva- , és ugyanezeket a képeket lekicsinyítve (kb 5x5cm-es  formára) a gyerekek is megkapták  szürke változatban. Ez innentől a taneszközeik részét képezte, hiszen minden  nap használtuk.
 
Amikor  elkezdődött az óra -az első feladatuk ez a figyelem-gyakorlat volt. Előkészítették a  képeiket, s csendben végignézték amíg én a 3  (később majd  4, 5,  6, képet) egymás után kb 8-10 másodpercig mutatva egyet-egyet, felmutattam a hatból. Én sem  mondtam semmit, s ők is csendben  nézték. Amíg én a képeket mutattam nekik nem volt szabad  a kis képeikhez  nyúlni, Csak az után tehették ki a vélt sorrendjüket amikor mondtam, hogy most, vagy lehet, vagy rajta.
 
Az elején az  volt  amire  számítottam.
 
Nagyon kevés  gyereknek sikerült mind a 3 képet visszaidézni  amit felmutattam a  látottak sorrendjének pontos visszadásáról még az elején csak nem is álmodhattam. Már az örömmel töltött el, ha a felmutatott 3-ból egy vagy  kettő  megjelent az Ő kirakásukban is. .
 
Beépítettem viszont hozzá egy értékelő-jutalmazó rendszer is. Használva a színes pálcika készletet, a jó megoldásokat  jutalmaztam egy -egy pálcikával- (ha  a megfelelő kép a  megfelelő helyen volt  a kirakás sorrendjében). Az első hónapban alig  tudtam pálcikákat osztani jó megoldásért.
 
Nem beszéltünk viszont az eredményekről. Persze láttam rajtuk a mérgelődéseiket, elkeseredéseiket, de  szándékosan nem reagáltam rá, sőt   máris  folytattam a tananyaggal az órát.
 
Bemelegítésnek neveztem nekik- mint ahogy  tesi órán is bemelegítünk-
 
Pár hét után  azonban kezdtek jönni az eredmények. Egyre  többen tudtak legalább egyet ,majd  kettőt jól megfigyelni, megjegyezni és visszaidézni.
Kezdett versennyé alakulni köztük, bár én ezt egyáltalán nem erősítettem  meg, sőt ha valaki lenézte  a másik teljesítményét, figyelmeztettem, hogy Ő is hibázott már, s egyáltalán nem  biztos, hogy holnap is ugyanaz lesz a helyzet mint ma  volt.  Ez fontos része  volt ennek a gyakorlatnak, mert az  volt  a célom, hogy önmagukkal legyenek  egyre  szigorúbbak, másokkal viszont elnézőek.
 
Ahogy teltek a hetek , hónapok, ez az egyszerű gyakorlat nemcsak a  ráhangolódást, a figyelem erősődését segítette a tanórához, hanem kezdtem beépíteni a matematikai  megfigyelések rendszerébe is.
Amikor  már 3 kép kirakása jól ment, de  akartam még erősíteni őket az eredményességükben  bevezettem, hogy mindenki mondjon egy állítást a  pálcikáiról, amit tőlem kaptak. Vagyis  összeadásokat, igaz. -  hamis állításokat fogalmazhattak meg kedvük szerint a pálcikáikról. Nagyon élvezték ezt a részét is. Így új feladattal , új értelemmel   bővült a "gyakorlásos "  idő. Nem vált unalmassá.
 
Amikor már  mindenki tartósan- játszi könnyedséggel-  vissza  tudta idézni a látott 3  képet, akkor megkérdeztem , hogy mit szólnának, ha  innentől már  4 kép lenne amit felmutatok?
S ekkor  visszapottyant mindenki a kiinduló 0 pontra. Jöttek a hibázások, cserék, elfelejtések. Megint kellett egy idő ahhoz , hogy most már a 4 kép visszaidézése is jól menjen. Viszont ebben a visszaesésben  nagyon sokat tanultak önmagukról,s arról, hogy a  sikerért  meg kell újra és újra  dolgozni. Majd  az  5, 6,   később a 7, 8  kép esetében is   mindig jött a visszaesés a teljesítményben,  hiába  volt előtte már  2-3 hét  napsugaras hetük.
Amikor magasabb kép számra léptünk, elhagytam a megfogalmazásokat a pálcikákról amiket kaptak, majd amikor már újra jöttek a jó eredmények, akkor újra elővettem, hogy   pálcikákat jellemezék, matematikai módon.
 
S nagyon jó érzés volt mikor  maguktól rájöttek valami új szempontra a megfogalmazásaikban. Pl  valaki másnak is ugyanolyan  pálcikái voltak, vagy épp a  fordítottja.
  Egyre  több dolgot fedeztek fel a  halamazelmélet, logika  , sorozatok, kombinatorika  világából anélkül, hogy ez tananyag lett volna egyébként. Nem beszélve  a műveletek, bontások  köréről, amiben  igazi jártasságra tettek szert az adott  számkörben. Megtanulták elfogadni, hogy a pálcikák véletlenszerűen kerülnek  hozzájuk, nem tudják befolyásolni,  s ahhoz kell alkalmazkodniuk megfogalmazásaikban ami véletlenül eléjük került. Azaz  nőtt flexibilitásuk. Így ami játéknak -bemelegítésnek- indult, idővel a felfedezések,  a célkitűzések  megvalósításának  színterévé vált.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...