A számlálás sokszori gyakorlása jól összeköthető a birtoklás és alkotás vágyával, ami egyben megteremti diszkréten a motivációt is a számokkal / mennyiségekkel való ismerkedéshez.
Mikor kezd számlálni egy gyerek? Nincs rá pontos válasz, környezet függő. Lehet, hogy már 3-4 éves korban, de lehet, hogy az iskolába lépésig nem is találkozik ezzel, Ott viszont mindenképpen el kell jutni egy stabil szintre ebben, hogy a számfogalom kialakítása megkezdődhessen.
Minden tankönyvíró elsőnek említi a számlás fontosságát, csak egy fontos rész marad ki ezek után, mégpedig az, hogy egy osztályba a legkülönbözőbb képességű, tudásszintű , hátterű gyerekek érkeznek szeptemberben. A tanítónak ezt a sokféleséget kell -lehetőleg rövid idő alatt - összehangolnia.
De, hogy hogyan tegye , abban teljesen magára van hagyva a pedagógus, Ami nem lenne baj, ha előzőleg felkészítették volna képzése során erre az alaphelyzetre. De ez mint feladat, vagy problémahelyzet nem is létezik a főiskolai gyakorlatban. Bár azt elismeri a pedagógia tudománya, hogy a gyerekek nem egyforma ütemben haladnak, ezért javasolja nyakló nélkül a differenciálás gyógyszerét. Átlépve, figyelembe sem véve, hogy a tanító viszont egy szál maga áll ott mondjuk 25 egyéni úttal. Tudom erre a szakmai választ persze, hogy rendezze csoportokba a hasonlókat és akkor csak 3-4 felé kell "szakadnia" egy tanórán. A valóság azonban az, hogy ez egyáltalán nem oldja meg azt az alap-problémát. Ez nem hangolja össze az osztályt, nem teremt közös alapot , amire viszont nagy szüksége van gyereknek, pedagógusnak egyaránt.
Ezért is indultam el, más úton gondolataimban, s jutottam más megoldásra is.
A tanulás személyes dolog.
Iskolás korra kialakul már minden gyerekben egy saját rendszer a tanulásban.
Ez fontos segítség a tanítónak, mert építeni tud rá.
Viszont mivel mindenkinek egyedi egy kicsit, úgy gondoltam, hogy olyan rendszert kellene létrehoznom amiben mindenki a saját útján haladhat, saját idő ráfordítással, azonos feladattal. Ez elég kivitelezhetetlennek tűnik elsőre, pedig valójában roppant egyszerű és könnyen megvalósítható dolog.
A francia FREINET pedagógia alaptechnikái közé tartozik a saját könyv készítése már jó 80 éve .Én negyed százada találkoztam vele. Két nagyszerű pedagógus dr..Horváth H. Attila és Galambos Rita által, kik egész további szakmai munkámra hatottak szemléletükkel, toleranciájukkal, szakmai tudásukkal
. Nem sokkal később én is alkalmaztam e pedagógia elelmeit, egyenlőre még magasabb osztályfokon egy-egy projekt kapcsán. Megismertem minden elemének működését, láttam hatásfokát, eredményét. Így egyszerűen átültettem erre a tanulási folyamatra.
. Nem sokkal később én is alkalmaztam e pedagógia elelmeit, egyenlőre még magasabb osztályfokon egy-egy projekt kapcsán. Megismertem minden elemének működését, láttam hatásfokát, eredményét. Így egyszerűen átültettem erre a tanulási folyamatra.
Az ötlet bevált. Minden tanuló elkészítette a saját számok varázsa könyvét, s közben folyamatosan számolt, döntött, hogy megfelelő -e az aadott kép a saját feladatának. Vágott, ragasztott. Azaz tevékenykedett. ALKOTOTT - és BIRTOKOLT. Birtokolhatott egy számára fontos tárgy képet, egy számára fontos érzés képi alakját. Vagyis motivált lett. S ebben a folyamatban aktuális tudás szinttől, személyes háttértől függetlenül teljesen egyformák lettek a legkülönbözőbb gyerekek. Akik ügyesebben vágtak azoknak szebb lett egy kicsit a könyvük, de nem unták a képkerést és közben a számolást. Nem versengtek egymással, hanem mindenki létrehozta a saját alkotást. ALKOTOTT!
Ami persze viselte a személyiségének jegyeit, de nem került senki nyertes - vagy vesztes pozícióba. Mindenki a maga útját járta, abban az időkeretben amit kapott. Számlált és számlált és számlát. Majd mikor választott tulajdonosává is vált, az adott képnek. BIRTOKOLHATTA is munkája eredményét.
Ilyen pl az 1, 2, 3, ........ 9, 10 stb tanítási - tanulási folyamata ez én rendszeremben
Adok mintát a gyerekeknek egy képi mintát, amiről tudunk beszélni.Miből van egy? Pl. a Földből, saját magából, Napból. Ez egy montázs az én aktuális gondolataimról., hogy tudják, mit jelent majd az a feladat rész, hogy keressenek újságokban olyan képeket, ahol egy valami van. ? azt egy külön -saját füzetbe ragasszák be. (Ennek lett volna helye a másik oldala a könyvnek, ha megjelenik)
Eszközigénye minimális. Egy nagyalakú füzet, hogy nagyobb képeket is bele lehessen ragasztani, olló, ragasztó és a ma oly divatos áruházi szórólapokból egy pár darab. Innentől már csak a munkálkodás van hátra, Képek nézegetése, számolás , döntés, kivágás, ragasztás. Azért az jó ha legalább 6-8 kép bekerül. Könnyen ellenőrizhető, hyog valóban minden képen pl. egy dolog szerepel -e. A saját motivációs példányomon nem véletlenül vannak érzelmeket, hangulatokat, cselekvéseket, vagy elkészíthető tárgyakat megjelenítő képek, A gyerek ugyanis ezekkel kapcsolatba lépnek , s nem tudhatom, hogy kinek mi lesz az a mi fontos éppen. Ezért adok több megközelítési lehetőséget, több inger féleséget.Érzelmektől a különleges elkészíthető tárgyak képéig.
S ha már vagdosnak, ragasztanak igazán nem gond az az aktuális mennyiség számát is kivágni, odaragasztani. Ezzel lehet akár több napon keresztül is foglalkozni, több oldalt is készíteni. A nagyobb számoknál szükséges is lesz majd. Tanár, szülő és gyerek függő, hogy mennyi időt vesz igénybe 5-8 kép kiválasztása. kivágása , ragasztása. Az elején könnyebb a kép megtalálás, problémásabb viszont a vágás -ragasztás . Később ez megfordul Több időt vesz igénybe a kép kiválasztása, , -s gyakorlás folytán- rövidül a vágásra és ragasztásra fordított idő.
Minden esetre érdekesen, munkálkodással telik a gyerek számára is az idő,, miközben észre sem veszi ugyan de folyamatosan számlál. Túlzásokba persze nem kell esni 5-6 kép megtalálása kezdetben bővebb elég. Fontos ugyanis az is, hogy legyen egy kész produktum viszonylag rövid idő alatt. S legfőképpen nem kell segíteni a vágásban, Lehet, hyog az elején nem lesz olyan szép amilyennek e gy felnőtt látni szeretné, de fontos, hyog Ő maga tegye meg a feladat minden fázisát. A gyakorlással egyre szebbek lesznek majd a munkái, s neki lesz a legnagyobb öröm mikor látja pár hét múlva, hogy milyen sokat fejlődött munkája esztétikája. Ha belesegítünk ebbe akkor elvesszük tőle az saját munkája eredményének örömét. Márpedig pont azt szeretnénk elérni, hogy fontos legyen későbbiekben számára a saját munkája, tevékenysége, eredménye. Ez viszont nemcsak az osztályzással teremthető meg.Teremtsünk inkább nyugodt helyet, légkört, akár külön teret is erre a feladatra ha módunkban áll.
Ebben a fázisban a tanuló megtanulja, hogy
- vannak utasítások, szabályok amelyeket követnie kell
- de lehet önálló , szuverén ember is közben
- egy vagy több szempontot figyelmében kell tartani keresgélése során
- a döntéseinek következménye van
- a feladatok akár több részfeladatból is állhatnak és mindegyiket el kell végezni sorban egymás után ahhoz , hogy kész legyen
Vagyis egyáltalán nem csupán képek keresgélésből szól ez a rész - az persze nem baj, hogy a gyerekeknek ez jóformán szórakozás- nagyon is tudatos, komoly előkészítő munka ez a későbbi feladatokhoz. Amelyre mindenkinek szüksége van, Annak a gyereknek is aki esetleg már rendelkezik valamilyen számfogalommal.
Hiszen az iskola, felkészítés a későbbi életre, Ami véleményem szerint az első osztályban kezdődik meg, s nagyon nem mindegy, hogy hogyan!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése