Ha már vannak szavai a gyermeknek a mennyiségekre: egy, kettő, három, négy .... akkor természetses módon elkezdődik a hozzárendelés is. Főleg ha a családi / nevelőotthoni környezetben a szavakhoz tevékenység járul. Természetes módon megtanulja, hogy van amiből egyet kell felvenni, póló, nadrág kabát, de van amiből kettőt, (zokni, cipő, papucs, szandál, kesztyű), vagy két ujja van a pólónak és két szára a nadrágnak.
Semmiségnek tűnik, de egyáltalán nem az. Az a gyerek akit kiszolgálnak, "felmentést kap" a szüleitől a mindennapi élet velejáróinak tevékenységeiből ( teregetés, száradás utáni ruhapakolás, zokni párosítás, mosogatás utáni elpakolás, terítés, rendrakás, nem éli át ezeket a fontos momentumokat, nem történnek meg benne a kis felfedezések. Az "olyan mint a másik, mindkettő ugyanaz" saját élményei.
S persze gyorsabban helyére kerültek a tárgyak a lakásban, hamarabb fel is öltöződik, kétség kívül, viszont akkora hátrányba kerül "fel nem mentett " társaihoz képest, az iskolába lépéskor, ami évekre visszavetheti haladásában.
A kisgyerekkorban megúszott idő és energiaráfordítás sokszorosan visszaüt az első osztály követlemények teljesítésének hiányában. Ugyanis akkor kell felépíteni - a természetes módon elmulasztott - fogalomrendszert. "Művi rácsodálkozásokkal", pedagógiai szakszóval megfigyeltetéssel eljuttatni a tanulót ahhoz az élményhez, hogy képes önállóan következtetésekre jutni, ha megfigyeli ami körülötte, vele történik..
A kisgyermeknél ez persze saját ütemben , természetes módon történik, ami öngerjesztő folyamatként kivácsiságát erősíti a világ irányába, stabil alapkat téve a tanulás irányába.
Akibe ezt a folymatot be kell ültetni, mint egy implantátumot, először is szégyenkezik magát tekintve, hiszen az első osztályban azt észreveszi, hogy a többiek előtte járnak, s ráadásul mivel hozzászokott a "felmentettségi státuszához" , még ezt is meg kell változtatnia a pedagógusnak. Ami nem konfliktus mentes. S csak ez után kezdődhet el az érdemi munka. Többszörösére növelve a ráfordított időt, energiát, mint amennyivel ez természetes módon létre jöhetett volna.
Ezt támasztja alá az a tapasztalat is, hogy olyan tanulók esetében akik kiskorban kerültek állami gondozásba, s e miatt számukra ez a felfedező, gondoskodva nevelő szakasz kimaradt, sérült - az iskolába lépéskor az ebből keletkező hátrányokat viszonylag gyorsan kiegyenlítik ( szívják magukba a tudást, mint szivacs a vizet -szoktuk mondani rájuk)
Míg a szülővel (eggyel vagy kettővel) felnőtt, de 2-5 évesen is kisbabaként kezelt, óvott, féltett gyerek mikor az iskolában szembesül azzal, hogy tevékenységeivel kapcsolatban vele szemben elvárások, igények vannak ellenállásba vonul. Egyáltalán nem akar teljesíteni, megúszni akar, őt hagyják békén effektussal, Elvan saját jétékvilágában, sokkal roszabb képet mutatva önmagáról, mint valós adottsága.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése