A gyakorlás elengedhetetlen.
Hetente legalább 3- 4 napon, 20-20 perc szükséges ahhoz, hogy eredmények is kezdjenek látszani már, 1-2 hónap után .
Viszont sok problémát okoz. A MIT és a HOGYAN kérdések megválaszolása. DISZ-es tanuló esetében egyáltalán nem magától értetődő. Hiszen pont arról van szó diszcalkulásnak diagnosztizált tanuló esetében, hogy az óvodai gyakorlatok nem vezettek a kívánt eredményre.
A feladat az, gyerek, szülő és pedagógus számára, hogy kialakuljon a gyermekben a 3-as, 5-ös 6-os, 7-es, 10-es 20-as, 100-as.1000-es számkör biztos ismerete,tudása.
A feladat az, gyerek, szülő és pedagógus számára, hogy kialakuljon a gyermekben a 3-as, 5-ös 6-os, 7-es, 10-es 20-as, 100-as.1000-es számkör biztos ismerete,tudása.
A MIT kérdésre viszonylag egyszerű a válasz az 3-ös, 6-os számfogalom körében. Legelőször a
- számlálást és vele együtt a számok hang és grafikus alakját
- 10-en belül a mennyiségek ujjakon történő megjelenítését (viszont nem mindegy, hogy azt hogyan. Rosszul rögzült formával nagy nehézséget lehet okozni a későbbi tanulási szinteknek elsajátításához)
A HOGYAN kérdésre már összetettebb a válasz
- kép gyűjtögetés, mennyiségek szerinti rendezgetéssel korábban már leírtak alapján ( Számlálás 1, 2, 3 címszó alatt)
- mondókák újra és újra történő elmondásával, ujjakon számlálással 1 megérett a meggy, 2 csipkebokor vessző, 3 te leszel a párom......
- egyszerű társasjátékok játszásávalamelyet magunk is elkészíthetünk -akár számítógépen is ppt-ben. Lényeges azonban, hogy egy-egy jéték ideje ne legyen 5 percnél több (ebben a fázisban még), könnyű szabályokból álljon, s ne kelljen a startvonalra vissza menni.
- különböző tárgyak csoportosításával, rakosgatásával ami a közvetlen környezetünkben természetes módon megtalálható, jelen van.
Minden gyerek más és más, ezért érdemes olyan képeket is beválogatni egy-kettőt ami hozzá közel álló tárgy vagy személy, esemény megjelenítése. Ügyeljünk, hogy számkártyákból elegendő mennyiség legyen, mivel egy kártyából többször is kell használnunk. nem véletlen az sem, hogy 6-os számkártyát, kicsit átszíneztem, Ez majd az 5-ös számkör átlépésénél fontos , addig elég ha látja, hogy az a számjegy kicsit más.
Akár kezdhetjük, úgy is játékot, hogy közösen kirakjuk a számkártyákat, és csak utána kezdődik a képet takaró lappok leszedése. Jó ha a képek is mozgathatók egyébként , mert nem jó ha gyerek azt tanulja meg, hogy melyik helyen melyik kép van, (akkor nem fog számlálni, csak felidézi magában a rögzült képet) De ez nem memória játék. Itt a folyamatos számlálás- és annak szóbeli és számjegyes azonosítása a cél.
Természetesen minden dobókockás, lépegetős társasjáték jó és fontos ebben a szakaszban. Azonban arra ügyeljünk, hogy gyorsan lejátszható legyen.
Íme erre egy nagy egyszerű jó játék. Ez nem saját ötletem. Nagyon régi játék . Az UNICEF boltban vásároltam 6 -7 évvel ezelőtt. Nem tudom, hogy lehet-e még kapni, viszont azt tudom, hogy hihetetlenül kedvelt volt az elmúlt években diákjaim körében. Bármikor kaphatók voltak egy "libás játékra" S ez nem véletlen, hiszen gyorsan eredményt lehet elérni, a " vereségek" nem fájdalmasak,. nagy szerepe van a szerencsének / véletlennek ezáltal elfogadhatóbbak a hátrányok, előnyök. Én annyi könnyítést alkalmaztam az elsőseimnél viszont, hogy nem kellett visszamenni sosem a kezdőre, hanem a piros körnél eggyel vissza kellett lépni.
Hasonló játékot sem nehéz kitalálni és megalkotni. Hiszen mindig kedveltebb az amihez személyes élmény is fűződik.
Különböző tárgyak csoportosítása
Gyakorlatilag minden körülöttünk lévő tárgy alkalmas a számlásra, csoportosításra. Otthon, vagy óvodai keretben a mindennapi tevékenységek tudatosítása által. (Hány tányért, szalvétát, kanalat, poharat, raktál az asztalra?) Nem is az a probléma elsősorban, hogy mihez kapcsolható, hanem , hogy felhasználjuk-e kihasználjuk-e ezeket a természetes alkalmakat. Tudjuk-e , hogy milyen fontos szerepe van a kisgyerek számfogalmának kialakulásásban. Mert nem elég egyszer-kétszer alkalmazni, nagyon sokszor kell ! ( Ami a felnőtt számára bizony unalmas is lehet, már ebben a a kisiskolás életkorban. Pedig , hogy tudunk örülni, amikor 2-4 éves gyermekünk számlálgat. Viszont ha ez kimaradt sajnos most kell pótolni, ert e nélkül nincs matematikai alap). A bevésődéshez számtalan gyakorlásra van szükség, következetesen, de egyszerű, természetes módon.
Az óvodai projektek, tematikák ezen felül persze még extra lehetőségeket is teremthetnek a gyakorlásokra. Csak sajnos azt tapasztalom, hogy mindenki kicsit túllő a célon. Az alsó tagozat a felsős szinteket próbálja becsempészni tananyagába, az óvoda az alsó tagozatra próbál hasonlítani. S valahogy ez által pont az marad el, aminek pedig épp akkor lenne ott az ideje a gyerek fejlődési törvényszerűségei miatt.
Ne arra koncentráljuk , hogy mit nem tud a többiekhez képest, hanem arra, hogy mi az amit már tud. Mi az, aminek elsajátításáért megdolgozott, s TISZTELJÜK ŐT ezekért az erőfeszítésekért. Ha mi elismerjük az ő erőfeszítéseit, eredményeit, őszintén , akkor Ő is elkezdi majd elhinni, hogy erőfeszítéseinek van értelme. Akkor lesz ereje, kitartása a következő lépcsőfokra történő lépés megtételéhez. A számlálás, számolás lapjainak megteremtése kisgyerekkorban legalább 2-3 éves folyamat, Ezt nem lehet lerövidíteni hetekre. Hónapok, olykor akár egy év is kell a pótlásához.
EZ pont olyan folyamat mint a felállás, majd a járás. Egyetlen gyerek sem tud ugrálva haladni,s futni sem, amíg meg nem tanult stabilan járni. S ahhoz is mennyi időre és erőfeszésre van szüksége, pedig "csak az egyik lábat kell előre tenni, s a másikat utána emelni".
Az első 10 szám fogalmának kialakulása a legidőigényesebb folyamat, s egyben a legnagyobb befektetés matematika terén.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése