Pályám utolsó 10 évét kizárólag olyan gyerekek tanításával töltöttem, akiknek több területen kellett segítséget, kapaszkodót nyújtani, beépíteni saját tanulási rendszerébe új stratégiákat, struktúrákat, ahhoz, hogy eredményesen vegyék a tantárgyi követelmények akadályait.
Itt szembesültem az akaratlagos figyelem hiányával mint jelenséggel. Márpedig figyelem / koncentráció nélkül nem lehet tanulni. Ez viszont nem érhető el permannens motiváltsággal, hiszen velejárója minden tevékenységnek a kevésbé, vagy egyáltalán nem szeretett feladatsorok is.
Egyszerű háziasszonyi, anyai példám erre, ami talán jól szemlélteti a lényegét. az, hogy a háztartásban számtalan teendő van amit nap mint nap el kell végezni, függetlenül attól hogy , az embernek van-e kedve (motiváltsága) hozzá vagy sem. Mosni, mosogatni, takarítani, ennivalót készíteni, bevásárolni akkor is rendszeresen kell ha az embernek éppen semmi kedve hozzá. Nincs ez másképp a tanórákon történő munkákkal sem.
Persze jó ha van kedve az adott feladathoz a tanulónak - mindenkinek könnyebb úgy - de a valóság az, hogy meg kell tanulnia a gyereknek azt is , hogy akkor is kell figyelni, dolgozni ha szívesebben csinálna inkább mást.
S ez manapság elég nagy gond a gyerekeknél, legalábbis abban a környezetben ahol én dolgoztam.
Persze jó ha van kedve az adott feladathoz a tanulónak - mindenkinek könnyebb úgy - de a valóság az, hogy meg kell tanulnia a gyereknek azt is , hogy akkor is kell figyelni, dolgozni ha szívesebben csinálna inkább mást.
S ez manapság elég nagy gond a gyerekeknél, legalábbis abban a környezetben ahol én dolgoztam.
Jó menekülési útvonal a gyermek számára ilyenkor persze, a figyelemzavarnak nevezett jelenség.
Tehát mint megoldandó, korrigálandó terület ez is a pedagógusra hárul, ha el akarja juttani diákját, diákjait az eredményes feladatvégzéshez.
Az én gyakorlatomnak nem maga a hordozóanyag a lényege ( az végül is bármi lehet a pedagógiában ismertek közül), hanem az, ahogyan a feladatsor a tanulóban az önreflekciót, és ez által a saját belső fejlődési folyamatát szolgálja.
A5-ös méretű színes képeket válogattam ki ehhez, amiknek kicsinyített mását ők is megkapták eszköztárukba. Eleinte csak három, majd mikor már mindenkinek hibátlanul ment a reprodukálás, négy, majd öt , év végére akár hat, hét képet is mutathattam már fel úgy, hogy viszonylag jó eredménnyel rakják le utána a megfigylet sort
. Fontosnak tartom azonban itt (is ) a fokozatosságot. Semmi értelme rohanni vele. Ha rendszeresen gyakorolják a gyerekek meg fog érni az idő a továbblépéshez, de előtte hagyni kell időt arra, hogy mindenki kialakíthassa a maga stratégiáját, amivel sikert tud elérni. S elég időt arra is, hogy megerősdjön magában, sikereiben, ahhoz, hogy újra komolyabb kihívást akarjanak megoldani. Mindezt a folyamatot segítette a rendszeres teljesítmény-visszacsatolás is. Ugyanis minden jó megoldásért kaptak egy-egy színes pálcikát (olyant ami minden elsős alapkészletben van). Így egyfelől pontos- objektív eredménye volt a figyelmüknek, másrészt, ezek a színes pálcikák aztán egy másik "játék" eszközévé is váltak, hiszen összekapcsoltam rögtön egy művelet megfogalmazásával.Ne maradjon sok idő bánataikra. Mivel a pálcikák különböző színűek, így könnyen lehet róla számfeladatot is alkotni. Különböző színek esetén pl 2+1, vagy 1+1+1 azonos színek estén viszont 3+0.Jó ha ez a feladat kétszer -háromszor ismétlődik egymás után, de nem jó ha túlzába esünk ezzel sem. Viszont arra azért szükség van, hogy egymás után párszor találkozzon a képekkel , más sorrendbn , mert itt nagyon komoly tényező a homogén gátlás, aminek leküzdése igen komoly belső tevékenység, amit gyakorolnia kell. Ráadásul igen gyakori a sorrendiség összekeverése. Például mikor az utoljára látott képet teszi pl. az első helyre. Ezeknek leküzdése, a pontos sorrend, kép, megjegyzése, megtanulása igen fontos.
. Fontosnak tartom azonban itt (is ) a fokozatosságot. Semmi értelme rohanni vele. Ha rendszeresen gyakorolják a gyerekek meg fog érni az idő a továbblépéshez, de előtte hagyni kell időt arra, hogy mindenki kialakíthassa a maga stratégiáját, amivel sikert tud elérni. S elég időt arra is, hogy megerősdjön magában, sikereiben, ahhoz, hogy újra komolyabb kihívást akarjanak megoldani. Mindezt a folyamatot segítette a rendszeres teljesítmény-visszacsatolás is. Ugyanis minden jó megoldásért kaptak egy-egy színes pálcikát (olyant ami minden elsős alapkészletben van). Így egyfelől pontos- objektív eredménye volt a figyelmüknek, másrészt, ezek a színes pálcikák aztán egy másik "játék" eszközévé is váltak, hiszen összekapcsoltam rögtön egy művelet megfogalmazásával.Ne maradjon sok idő bánataikra. Mivel a pálcikák különböző színűek, így könnyen lehet róla számfeladatot is alkotni. Különböző színek esetén pl 2+1, vagy 1+1+1 azonos színek estén viszont 3+0.Jó ha ez a feladat kétszer -háromszor ismétlődik egymás után, de nem jó ha túlzába esünk ezzel sem. Viszont arra azért szükség van, hogy egymás után párszor találkozzon a képekkel , más sorrendbn , mert itt nagyon komoly tényező a homogén gátlás, aminek leküzdése igen komoly belső tevékenység, amit gyakorolnia kell. Ráadásul igen gyakori a sorrendiség összekeverése. Például mikor az utoljára látott képet teszi pl. az első helyre. Ezeknek leküzdése, a pontos sorrend, kép, megjegyzése, megtanulása igen fontos.
Nem lehet elkerülni persze az elkeseredéseket, de ha beépül mindennapjaikba, csökken az elkesredés mértéke és nő a figyelem, koncentráció foka. Mindenkinél ezt tapasztaltam.
Láthatóan ezek a képek is gyerekek környezetének képi világaiból vannak. Prospektusok, katalógusok, színes újságok. Mindig akadnak körülöttünk. Használjuk hát bátran . Kinek ne lenne kedve belekanalazni a fagylatba a képen?
Egyébként a feladat csak egyszerűnek tűnik, de egyáltalán nem az, 3-nál több kép esetén még felnőttnek sem. Viszont amíg a 3-as számkörben vagyunk ne lépjük át figyelemgyakorlat során sem . Eljön annak is az ideje. Bőven elegendő, ha megtanulja, hogy pontosan kell reprodukálnia amit látott. Nagyon fontos ez az igényesség a későbbiekben a tanulás legkülönbözőbb fázisaiban.
Még más, matematikai illetve nyelvi értelmezési haszna van ennek a folyamatnak.
Észrerevétlen tudássá válik a sorszám fogalma a diák számára, hiszen folyamatosan azt hallja a végén, , hogy az első helyen, második helyen, harmadik helyen... ez és ez a kép áll.Hónapokkal később elég csak utalni erre a feladatsorra, s mindenkinek nyilvánvaló lesz, hogy mi a különbség a sorszám és szám fogalma között.
A pálcikákhoz fűződő összeadások, meg a bontás fogalmát teszik plasztkussá számukra.Később mikor már írott alakban meg is kell jeleníteniük , saját belső képük , tudásuk lesz róla, s már csak grafikai formát kell hozzá megtanulniuk.
Még más, matematikai illetve nyelvi értelmezési haszna van ennek a folyamatnak.
Észrerevétlen tudássá válik a sorszám fogalma a diák számára, hiszen folyamatosan azt hallja a végén, , hogy az első helyen, második helyen, harmadik helyen... ez és ez a kép áll.Hónapokkal később elég csak utalni erre a feladatsorra, s mindenkinek nyilvánvaló lesz, hogy mi a különbség a sorszám és szám fogalma között.
A pálcikákhoz fűződő összeadások, meg a bontás fogalmát teszik plasztkussá számukra.Később mikor már írott alakban meg is kell jeleníteniük , saját belső képük , tudásuk lesz róla, s már csak grafikai formát kell hozzá megtanulniuk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése