Pályám utolsó 10 évét kizárólag olyan gyerekek tanításával töltöttem, akiknek több területen kellett segítséget, kapaszkodót nyújtani, beépíteni saját tanulási rendszerébe új stratégiákat, struktúrákat, ahhoz, hogy eredményesen vegyék a tantárgyi követelmények akadályait.
Itt szembesültem az akaratlagos figyelem hiányával mint jelenséggel. Márpedig figyelem / koncentráció nélkül nem lehet tanulni. Ez viszont nem érhető el permannens motiváltsággal, hiszen velejárója minden tevékenységnek a kevésbé, vagy egyáltalán nem szeretett feladatsorok is.
Egyszerű háziasszonyi, anyai példám erre, ami talán jól szemlélteti a lényegét. az, hogy a háztartásban számtalan teendő van amit nap mint nap el kell végezni, függetlenül attól hogy , az embernek van-e kedve (motiváltsága) hozzá vagy sem. Mosni, mosogatni, takarítani, ennivalót készíteni, bevásárolni akkor is rendszeresen kell ha az embernek éppen semmi kedve hozzá. Nincs ez másképp a tanórákon történő munkákkal sem.
Persze jó ha van kedve az adott feladathoz a tanulónak - mindenkinek könnyebb úgy - de a valóság az, hogy meg kell tanulnia a gyereknek azt is , hogy akkor is kell figyelni, dolgozni ha szívesebben csinálna inkább mást.
S ez manapság elég nagy gond a gyerekeknél, legalábbis abban a környezetben ahol én dolgoztam.
Persze jó ha van kedve az adott feladathoz a tanulónak - mindenkinek könnyebb úgy - de a valóság az, hogy meg kell tanulnia a gyereknek azt is , hogy akkor is kell figyelni, dolgozni ha szívesebben csinálna inkább mást.
S ez manapság elég nagy gond a gyerekeknél, legalábbis abban a környezetben ahol én dolgoztam.
Jó menekülési útvonal a gyermek számára ilyenkor persze, a figyelemzavarnak nevezett jelenség.
Tehát mint megoldandó, korrigálandó terület ez is a pedagógusra hárul, ha el akarja juttani diákját, diákjait az eredményes feladatvégzéshez.
Ezért kidolgoztam diákjaimnak egy úgynevezett figyelemgyakorlatot amit minden matematika órán elején alkalmaztam. Sok féle ilyen gyakorlat van, önmagában nem is érdemelne említést itt, ha csupán mint technikai elem beillesztéséről lenne szó.
Az én gyakorlatomnak nem maga a hordozóanyag a lényege ( az végül is bármi lehet a pedagógiában ismertek közül), hanem az, ahogyan a feladatsor a tanulóban az önreflekciót, és ez által a saját belső fejlődési folyamatát szolgálja.
A5-ös méretű színes képeket válogattam ki ehhez, amiknek kicsinyített mását ők is megkapták eszköztárukba. Eleinte csak három, majd mikor már mindenkinek hibátlanul ment a reprodukálás, négy, majd öt , év végére akár hat, hét képet is mutathattam már fel úgy, hogy viszonylag jó eredménnyel rakják le utána a megfigylet sort
. Fontosnak tartom azonban itt (is ) a fokozatosságot. Semmi értelme rohanni vele. Ha rendszeresen gyakorolják a gyerekek meg fog érni az idő a továbblépéshez, de előtte hagyni kell időt arra, hogy mindenki kialakíthassa a maga stratégiáját, amivel sikert tud elérni. S elég időt arra is, hogy megerősdjön magában, sikereiben, ahhoz, hogy újra komolyabb kihívást akarjanak megoldani. Mindezt a folyamatot segítette a rendszeres teljesítmény-visszacsatolás is. Ugyanis minden jó megoldásért kaptak egy-egy színes pálcikát (olyant ami minden elsős alapkészletben van). Így egyfelől pontos- objektív eredménye volt a figyelmüknek, másrészt, ezek a színes pálcikák aztán egy másik "játék" eszközévé is váltak, hiszen összekapcsoltam rögtön egy művelet megfogalmazásával.Ne maradjon sok idő bánataikra. Mivel a pálcikák különböző színűek, így könnyen lehet róla számfeladatot is alkotni. Különböző színek esetén pl 2+1, vagy 1+1+1 azonos színek estén viszont 3+0.Jó ha ez a feladat kétszer -háromszor ismétlődik egymás után, de nem jó ha túlzába esünk ezzel sem. Viszont arra azért szükség van, hogy egymás után párszor találkozzon a képekkel , más sorrendbn , mert itt nagyon komoly tényező a homogén gátlás, aminek leküzdése igen komoly belső tevékenység, amit gyakorolnia kell. Ráadásul igen gyakori a sorrendiség összekeverése. Például mikor az utoljára látott képet teszi pl. az első helyre. Ezeknek leküzdése, a pontos sorrend, kép, megjegyzése, megtanulása igen fontos.
. Fontosnak tartom azonban itt (is ) a fokozatosságot. Semmi értelme rohanni vele. Ha rendszeresen gyakorolják a gyerekek meg fog érni az idő a továbblépéshez, de előtte hagyni kell időt arra, hogy mindenki kialakíthassa a maga stratégiáját, amivel sikert tud elérni. S elég időt arra is, hogy megerősdjön magában, sikereiben, ahhoz, hogy újra komolyabb kihívást akarjanak megoldani. Mindezt a folyamatot segítette a rendszeres teljesítmény-visszacsatolás is. Ugyanis minden jó megoldásért kaptak egy-egy színes pálcikát (olyant ami minden elsős alapkészletben van). Így egyfelől pontos- objektív eredménye volt a figyelmüknek, másrészt, ezek a színes pálcikák aztán egy másik "játék" eszközévé is váltak, hiszen összekapcsoltam rögtön egy művelet megfogalmazásával.Ne maradjon sok idő bánataikra. Mivel a pálcikák különböző színűek, így könnyen lehet róla számfeladatot is alkotni. Különböző színek esetén pl 2+1, vagy 1+1+1 azonos színek estén viszont 3+0.Jó ha ez a feladat kétszer -háromszor ismétlődik egymás után, de nem jó ha túlzába esünk ezzel sem. Viszont arra azért szükség van, hogy egymás után párszor találkozzon a képekkel , más sorrendbn , mert itt nagyon komoly tényező a homogén gátlás, aminek leküzdése igen komoly belső tevékenység, amit gyakorolnia kell. Ráadásul igen gyakori a sorrendiség összekeverése. Például mikor az utoljára látott képet teszi pl. az első helyre. Ezeknek leküzdése, a pontos sorrend, kép, megjegyzése, megtanulása igen fontos.
Nem lehet elkerülni persze az elkeseredéseket, de ha beépül mindennapjaikba, csökken az elkesredés mértéke és nő a figyelem, koncentráció foka. Mindenkinél ezt tapasztaltam.
S végül az egész belső folyamat átkonvertálódik az óra más feladataira történő egyre tudatosabb, akaratlagos figyelemmé.
Láthatóan ezek a képek is gyerekek környezetének képi világaiból vannak. Prospektusok, katalógusok, színes újságok. Mindig akadnak körülöttünk. Használjuk hát bátran . Kinek ne lenne kedve belekanalazni a fagylatba a képen?
Egyébként a feladat csak egyszerűnek tűnik, de egyáltalán nem az, 3-nál több kép esetén még felnőttnek sem. Viszont amíg a 3-as számkörben vagyunk ne lépjük át figyelemgyakorlat során sem . Eljön annak is az ideje. Bőven elegendő, ha megtanulja, hogy pontosan kell reprodukálnia amit látott. Nagyon fontos ez az igényesség a későbbiekben a tanulás legkülönbözőbb fázisaiban.
Még más, matematikai illetve nyelvi értelmezési haszna van ennek a folyamatnak.
Észrerevétlen tudássá válik a sorszám fogalma a diák számára, hiszen folyamatosan azt hallja a végén, , hogy az első helyen, második helyen, harmadik helyen... ez és ez a kép áll.Hónapokkal később elég csak utalni erre a feladatsorra, s mindenkinek nyilvánvaló lesz, hogy mi a különbség a sorszám és szám fogalma között.
A pálcikákhoz fűződő összeadások, meg a bontás fogalmát teszik plasztkussá számukra.Később mikor már írott alakban meg is kell jeleníteniük , saját belső képük , tudásuk lesz róla, s már csak grafikai formát kell hozzá megtanulniuk.
Még más, matematikai illetve nyelvi értelmezési haszna van ennek a folyamatnak.
Észrerevétlen tudássá válik a sorszám fogalma a diák számára, hiszen folyamatosan azt hallja a végén, , hogy az első helyen, második helyen, harmadik helyen... ez és ez a kép áll.Hónapokkal később elég csak utalni erre a feladatsorra, s mindenkinek nyilvánvaló lesz, hogy mi a különbség a sorszám és szám fogalma között.
A pálcikákhoz fűződő összeadások, meg a bontás fogalmát teszik plasztkussá számukra.Később mikor már írott alakban meg is kell jeleníteniük , saját belső képük , tudásuk lesz róla, s már csak grafikai formát kell hozzá megtanulniuk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése