Lehetőséget kaptam ma arra, hogy a Budapesti Eszterlánc Montessori magyar- angol két tannyelvű óvodában tartott bemutató délelőttön részt vehessek.
Tizennégy éve nem volt módom érezni, átélni ezeket a boldog, megnyugtató, munkával telt , nyugodt, hangulatban zajló tevékenységeket csoport szinten.
Igaz, hogy a Freinet pedagógia és a Montessori pedagógia között vannak különbségek, talán nem is kis különbségek, de a gyerekekről vallott felfogás nagyon is hasonló, s ennek következtében a gyerekek és a pedadógusok megnyilvánulásai is nagyon ismerősök voltak .
Az eszközök meg nagyszerűek! Nincs olyan tanító szerintem, aki ne vágyna rá- ha ismerhetné - persze. A pedagógusi munka tartalmi részéről már nem is beszélve! Úgy volt együtt a 20 gyerek és 3 pedagógus, hogy a gyerekekre kellett figyelni, a pedagógusok folyamatosan segítetettek, itt-ott, de el is léptek azonnal a gyerek mellől ha a "szerepük" véget ért az adott helyzetben.
Minden matematika eszköz a 10-es számkört szimbolizálta, mindegyik 10 egységből állt. Hengerek, háromszögek, hasábok, kockák és téglatestek, vagy mérőrudak. Mindegyik végtelenül egyszerű (- nek tűnő), valójában a 10 -es mennyiség bevésést szolgáló , és a logikai gondolkodást igencsak megdolgoztató- fejlesztő eszközök.
A betűket tanító eszközök, vagy a környezetismeretet jellemző eszközök is hasonlóan felépítettek.
Sokat készítenek a pedagógusok saját maguk is, hogy aktualizálják a gyerekek érdeklődéséhez.
Sokat készítenek a pedagógusok saját maguk is, hogy aktualizálják a gyerekek érdeklődéséhez.
Külön meg kell említenem az intézmény két vezetőjét, megálmodóját . kik maguk köré felépített csapattal sikerre tudják vinni Montessori szellemiségét
Otthon éreztem magam.
Ismerős volt a hangulata, az eredményessége, a tér tagolása. (Külön rész a rajzolásnak-festésnek-kézműveskedésnek- a tanulmányi dolgoknak, szerepjétékoknak.)
Ismerős volt a gyerekek elmélyült munkálkodása, és egymás segítése. Minden elérhető magasságban, és rendben. S vissza is került a gyerekek által a helyére, figyelmeztetés-kérés nélkül, természetes reakcióval a játék befejeztével.
Felemelő, boldogító délelőtt volt ez ma nekem! S nagy tisztelettel gondolok a kollégákra , és munkájukra, akik mindezt biztosítják a gyerekek számára.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése