Ma reggelre megérettem valamit, amit évtizedeken keresztül nem értettem. Miért írtak írásaikban a Freinet osztályaimat meglátogatók csupán a felszínről?
Mint ahogy előző bejegyzésemben én is, csak egy egy általános hangulati összefoglalót voltam képes "papírra vetni" holott élmények sokasága töltött el. Talán a Maslow piramis lehet az oka, (http://www.integralintezet.hu/olvasoszoba/az-onmegvalosito-ember/
Mint ahogy előző bejegyzésemben én is, csak egy egy általános hangulati összefoglalót voltam képes "papírra vetni" holott élmények sokasága töltött el. Talán a Maslow piramis lehet az oka, (http://www.integralintezet.hu/olvasoszoba/az-onmegvalosito-ember/
Előbb ki kellett adnom magamból a Maslow féle 2. szint érzéseit ahhoz, hogy a szakmai élmények mélyebb területeit is papírra tudjam vetni. Pedig megpróbáltam tegnap is, legalábbis magamnak , valódi papírra írva, és nem ment. Képek cikáztak előttem, de egy ép mondatot sem tudtam leírni róluk, holott pontosan tudtam, hogy mi miért volt szuper abban, amit tapasztaltam. ma reggelre azonban írhatóvá vált már bennem. Megvan a türelmem és összeszedettségem is ahhoz, hogy részletesen le tudjam írni a szakmai tapasztalataimat.
Négy-öt év körüli kisfiú teríti le vékony kék szőnyegét nem messze tőlem, kijelölve a térben azt a helyet amit most Ő elfoglal magának tevékenységéhez. Talán mindenki számára ismerős emlék még a felső tagozaton használt demonstrációs fekete - fehér fa méter rúd.
No ez is ilyen, csak nem fekete- fehér, hanem piros -kék, s nem egy van belőle, hanem összesen tíz darab. 10 cm-es, 20 cm-es 30cm-es és így tovább az 1 méteresig.Mindegyik piros kék beosztással 10 cm-enként.
Önállóan dolgozik, szépen nagyság szerint egymás fölé helyezve az egyre hosszabb rudakat. Mikor kész a kipakolással, még meg is igazítja a bal szélén, egymáshoz az így keletkezett "építményt" azzal a természetességgel, ahogy azt egy igényes ember teszi. Lenyűgöz ez az egyszerű mozdulata, mert látom benne a megszokottságot a harmóniára törekvését.
No ez is ilyen, csak nem fekete- fehér, hanem piros -kék, s nem egy van belőle, hanem összesen tíz darab. 10 cm-es, 20 cm-es 30cm-es és így tovább az 1 méteresig.Mindegyik piros kék beosztással 10 cm-enként.
Önállóan dolgozik, szépen nagyság szerint egymás fölé helyezve az egyre hosszabb rudakat. Mikor kész a kipakolással, még meg is igazítja a bal szélén, egymáshoz az így keletkezett "építményt" azzal a természetességgel, ahogy azt egy igényes ember teszi. Lenyűgöz ez az egyszerű mozdulata, mert látom benne a megszokottságot a harmóniára törekvését.
Ekkor telepedig le mellé a szőnyegre az óvónő. s elkezdi a "foglalkozást" vele, külön. Előrébb húzza kicsit az első rudat (piros), s ráteszi egymás mellé zárt mutató és középső ujját, EGY mondja, majd ugyanezt a két ujját vízszintesen végighúzza a rúdon és megismétli, hogy egy.
Kicsit megint maga felé veszi még, és lehúzza a gyerek építményéből a a második rudat.
Megint összezárt mutató és középső ujjával "megszámlálja" a két területet. Balról kezdve ráhelyezi ujjat középen a csíkokra egymás után és mondja egy, kettő.
Majd végighúzza vízszintesen teljes hosszában ujjat a rúdon és ezzel összegzi az eredményt : és mondja kettő .
Majd végighúzza vízszintesen teljes hosszában ujjat a rúdon és ezzel összegzi az eredményt : és mondja kettő .
Következik a harmadik rúd , s megismétlődik ugyanez. Egy, kettő, három, összesen három.
A folytatás helyett azonban zöld lapok kerülnek elő egy dobozból amin tenyérnyi nagy számjegyek vannak. Kiveszi az 1-et ábrázoló lapot. Mutató ujját végighúzza a számjegyen (úgy ahogy az írjuk) Melyik az egy? kérdezi a kisfiútol, s ő válaszul felemeli. Melyik a három?-kérdezi tovább, az ujjal is leírt számjegyet mutatva. S a kisfiú kiemeli a hármas rudat. Melyik a kettő? kérdezi tovább a kolléga, s kisfiú felemeli a 2-es rudat. Kevergetve a mennyiségek sorrendjét a lapoknál "eljátszák " még kétszer háromszor ezt, s gyerek végig kiválóan teljesítheti a feladatát.
Folytatja a kolléga a "számkörbővítés" : 4-5-6. Kezdve az egységek számlálásával, összegzésével ahogy az az első három mennyiség esetében is történt, majd a számjegyek és mennyiségek azonosításával.
Itt már némi bizonytalanságok vannak,de a 4-es számkör azért biztosnak tűnik a gyerek számra. Valószínűleg az ötös-s számkör kialakításában van épp. A számjegyekből sem kerül elő a hatnál több. A kisfiú feladatául azt kapja, hogy helyezze a lapokat a megfelelő rúd elé, s az óvónő már el is ment mellőle, másik gyerekhez. A kisfiú pedig önállóan szépen megcsinálja a számjegy- mennyiség azonosítást és hibátlanul elhelyezi lapjait a megfelő rudak elé. Majd hol egyik hol másik rudat veszi kézbe, forgatja, leteszi, számlálgatja a rajta lévő csíkokat. (közben egy látogató kislánya elveszi a 7-es rudat előle- valószínűleg a testvére egyébként, és elviszi jó messzire tőle) A kisfiú mikor elégnek érzi a magának a mennyiségek gyakorlását elkezdi visszapakolni a rudakat. A leghosszabbal, csakhogy közben egy kis "mozgolódás" történt rudak között, mert felemelve is kipróbálgatta, hogy melyik milyen magas, s felbomlott így a sorrend. Viszont csak az 6-ig van jártassága a mennyiségekben. Hogy megoldja a visszapakolás feladatát segítséget kér egy idősebb társától , egy kislánytól.
Melyik a következő kérdezi? a kislány gondolkodás nélkül rámutat a 9-es rúdra, de ezzel nincs vége a folyamatnak megszámolja neki 1,2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9. (átveszi, utánozza a pedagógus szerepet. Nem elhinni kell a választ, elelnrzésével bizonyítja is, hoyg valóban az következik- talán saját magának is, de kisfiúnak mindenkép.) Így a helyére kerül a 9-es rúd is. A nyolcasnál is segítséget kér tőle, s megismétlődik ugyanez a jelenet. A hetes rúd azonban nincs a többi között.
Elindul megkeresni. (halkan megmondom neki, hogy merre menjen) s megtalálva azt is viszsateszi a polcra. A többivel már nincs gondja , így gyorsan egymás elé kerülnek a polcon a rudak. Ha a kék felé kerül bal oldalra, akkor megfordítja, hogy a pirosak legyen minden esetben a bal szélen. Már csak az utolsó egyes rúd van, hátra , de emielőtt a végső helyére tenné kipróbálja milyen lesz, ha mindegyiknek a végére odarakja ezt az egyes rudat? Mikor ezt a kisérletét is elvégezte helyére rakja az utolsó rudat is , és sétál egyet a teremben.
Én meg nagyon boldog vagyok, hogy láthattam, ennek a kisfiúnak az ismeretszerzési folyamatatát ezzel az egyszerű, de nagyszerű montessori eszközzel, a gyakorlatban.
Közben mások más eszközökkel játszottak. Leterítve maguknak a saját területet jelző kék szőnyegeiket. Egy nála fiatalabb kisfiú, barna fa hasábokból épít tízes sort magának. A fa hasábok különböző vastagságúak, természetesen 10 különböző vastagsággal. A legvékonyabbat bizony már nem is könnyű a többi elé odahelyezni. Elégedetlen is eredményével építője. Eldönti az oszlopokat, s elkezd inkább a magasba törni , tornyot épít.
A barna téglatestekhez tartoznak rózsaszín kockák is , abból is 10 különböző élhosszúságú, nagyon jól variálható a két egység. Egy barna oszlop, egy rózsaszín kocka kerül egymásra, építményében. Két oszlopsort épít egymás mellett ily módon, s mikor nem tudja már elérni a tetejét, hozza kisszéket és arra állva felépíti a nála magasabb tornyait.
Egy másik óvodás Napot épít egy sárga kör köré rakható színes lapokból, 10 különböző szín,10 különböző hosszúságú sugár rakható ki az egyenlő méretű lapokból.
Hat éves korú kislány, nagyon elmélyülten dolgozik szőnyegén, az un. 100-as tálával. Valójában épp a nyolcas szorzótáblát rakja ki. Hasonló külsőre az egyes legó csíkokhoz, csak ez fából van. Mindegyik csíkon 8 kis dudor van, amit rendszeresen le is számol amikor új oszlopot kezd , majd alá helyez annyi vele egyező csíkot ahány elemet akar megjeleníteni. Alatta viszont fehér csikokkal jelöli az eredményt Pl a a két nyolcas barna csík alá egy 10-es és egy 6-os fehér oszlopocska kerül. A segítő 10-es táblán megtalálja a keresett mennyiséget is ha szüksége van rá. A korábban testvére munkáját "átrendező csöppség" az ő munkáját átszabja egy óvatlan pillanatban, mire az iskolás kor előtt álló kislány feláll helyéről, odamegy a kislány anyukájához , s nagyon nyugodtan, udvariasan de határozottan kéri, hogy vigye el a szőnyegéről a kislányt.
Hát igen ezek azok az "apró " momentumok amik a legmélyebb lényegeket mutatják meg. Mikor ezt a kislány így megoldja, odajön az egyik óvónő is a szönyegéhez, és helyreállítja a kislány nagy munkával kirakott sorait-oszlopait, így ő ott folytathatja munkáját, ahol az a rombolás előtt állott. Összehangolt rendszer! Érkezik a segítség ha kell azonnal, de hagy teret az önálló megoldásoknak, konfliktus kezeléseknek.
Két másik kislány eközben, alig fél méterre a szorzótáblás lánytól, elmélyülten a piros és kék hengerek dobozát rakosgatja. Ezekben is 10 , különböző vastagságú fa henger, amiket lehet csak azonosítani körméret alapján és megfelelő alaprajzra tenni, de torony is, más építményt építhető belőle. A 3-4 éveseknek kiváló manipulációs rendszer, szem-kéz koordináció fejlesztéssel.
Az angolos óvónő eközben egy 3 év körüli kislánnyal a zörej hengerekkel játszik együtt. Közös "nyelvük" a hengerek mozgatásából nyert hang, melyet magasság-mélység szerint raknak sorba éppen. Az angolos pedagógus kizárólag angolul beszél a gyerekekkel, ebben az esetben épp hangok sorrendjéről.
Ja és a zseniális háromszögeket ki ne felejtsem! Természetesen ez is 10 háromszögből áll, de kicsit rafináltan! Piros, sárga és zöld háromstögek rakhatók ki. Mindegyik 3-3-3 lapból.A kirakást segíti viszont egy szürke - alak lemeznek nevezhető - háromszög, amire ráhelyezve ( mint tangramnál ) forgatással lehet megtalálni a jó összeállítást. Ez már önmagában is nagyon fejlesztő gyakorlat, hiszen a síkidomok forgatása kapcsán nyert információk igazán fejlesztő tevékenység az agyi működésre. A kolléga ebben az esetben is segített az eredmény megszületésben óvodásának, S csúcspontként a szürke háromszög oldalaihoz tolva a színes háromszögeket létrehoztak egy 10. nagy háromszöget is a kis színes háromszögekből.
Mindez kb. egy óra munkálkodása volt, amelyet két foglalkozás követett, 20-20 percben . Egy angol és egy magyar irodalmi foglalkozás.
Nekem viszont most a háztartási dolgaimmal kell foglalkoznom, Folyt,köv :-)
Nekem viszont most a háztartási dolgaimmal kell foglalkoznom, Folyt,köv :-)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése