Ez vezetett engem is mikor a motivációs oldalaimat készítettem. Úgy válogattam hozzá a képeket, hogy azoknak legyen konkrét mondanivalójuk, vagy lehessen velük kapcsolatban beszélgetni tanulóimmal, Akár egyenként akár csoportokban akár frontálisan. Az érzelmeknek igen nagy szerepet szántam, hiszen azok mint" hordozóanyag " juttatják tovább a konkrét információt. Tapaszatlatom szerint, a gyerekek hasonlóképen készítették el saját oldalaikat. Minden képhez amit választottak fűzödött személyes érzés. Sokszor kedvenc ételük, vagy vágyott játékok, kedvenc színük, ruhamintájuk hozta meg a döntést a katalógusok képeinek kiválasztásakor az elején. Ismerős tárgyképek, vágyak, mind-mind szerepet játszottak. Választásaik minden esetben lenyomata is volt gondolkodási sturktúráiknak is.
Fontos tényezőként jelent meg ugyanakkor a döntéshozatal .Melyiket válassza? Ha egyik mellett dönt , akkor esetleg egy másik vágyott képet már nem tud választani, mert bele kell vágnia. Fontos mozzanatok ezek, egész életünk során. A mérlegelés érzelmi háttere mindig jelen van életünkben. És sosem problémamentes a döntésünk, csak megtanulhatunk mérlegelni az adott szituációban. Szerintem jó, ha gyerek már az iskola első szakaszában találkozik a saját döntés meghozatalának kényes részeivel is, s tudatosul benne, hogy egy-egy választás ugyanakkor lemondás is valamiről. Preferenciák vannak bennünk, amik szerint döntünk. (E téren igazán fontos alapmű: Mérő László : Érzelmek logikája c. munkája, mindenkinek csak ajánlani tudom.)
Így , több mint 20 év távlatából , is vállahatónak, sőt jónak látom a vezéreleimet, amiket akkor felállítottam magamnak.
- legyenek képek amik érzelmileg hatnak a gyerekere
- legyenek képek amik olyan tárgyakat mutanak , amiket önmaga is el tud készíteni
- legyenek képek amik emberi viszonyakra, kapcsolatokra utaljanak
- legyenek képek amik emberi cselekvéseket, gyermeki játékokat jelenítenek meg
- az adott mennyiség számalakja a látómezőben különböző színben, formában jelenjen meg.
- Sokféle viszonyt, (bontott alakú ) megfogalmazást tegyen lehetővé a montázs
Nézzük eleget tesz-e mindezeknek az egyes számfogalomhoz tartozó öszeállítás?
Az egy fogalmi megközelítése
- egy szelet pizza, a legtöbb gyereknek kedvence, csakúgy mint az
- egy szem eper
- egy db paradicsom s mellette
- egy szem retek, kicsit tréfásan (anyukáknak ötelet egyben egy kis alkotásra az étkező asztalra)
- egy szelet sajt, ami a retekkel, paradicsommal párosítva kellemes ízhatást ad
- egy pici kivilágított házikó, téli környetben más érzéseket idéz, mint a tavaszi étrend
- egy gyík, varánusz vagy valami hasonló lény, mindegy is igazából. A lényeg, hogy egy fadarabból, kis festéssel, papír felragasztásával minden elsős gyerek által elkészíthető . Érdemes tehát a lábuk elé nézni, gyűjtögetni, majd elképzelésüket megvalósítani . S mindenképpen cseledni!
- egy vízcsepp a levélen.
- egy gyerek tömérdek tanulnivaló tetején akár saját maguk is lehetnek akiből bizony csak egy van, csakúgy mint a Földből
- egy földgömb
- egy fecske -amint egy csepp vízzel csőrében felrepül, s aki önmagában nem csinál tavaszt
11 kép, 11 féle kapcsolódási pont. Nagy valószínűséggel mindenki talál belőle egyet ami számára fontos. Mindegy, hogy miért fontos, az a lényeg, hogy neki legyen érzelmi kötődése hozzá. S ha ez sikerült akkor már igazán nem gond a saját lapját létrehoznia. Látja, hogy szabadon szárnyalhat a gondolata. CSAK egy megkötés van jelen esetben az, hogy abból amit választ egy legyen a képen.
S máris birtokolhatja azt az éléményt amit számára a képek, vagy azokból EGY jelent, s elkészítheti mellé a maga "élménytárát" Sajátjává téve az egész folyamatot. cselekvő , alkotó résztvevőjévé válva az elsajátítandó anyagnak. Persze ez most még nem igen látszik, hiszen az 1 mint mennyiség a legkorábban kialakuló fogalom a gyerek számára.
Ezért jobban tud koncentrálni az újdonságra.
Arra, hogy neki kell létrehoznia egy hasonló lapot.
Keresgélni válogatni, dönteni, vágni, elhelyezni, ragasztani.
Az elkövetkező 2-es és 3- as számfogalomhoz kapcsolódó válogatással tulajdonképpen megtanulja ezt a folyamatot, s a későbbiekben már ez lesz a könnyebb része a feladatnak.
Amire szüksége is lesz, mert a nagyobb mennyiségek számlálása egyáltalán nem egyszerű feladat. Sokszor újra és újra kell számolni, ellenőrizne saját magát , hogy valóban annyi van-e képen mint amennyire aktuálisan szüksége van? Főleg ha azok szabálytalan alakzatban vannak.
A kettő fogalmi megközelítése
A kettő fogalmánál láthatóan az emberi kapcsolatokat helyeztem előtérbe. Hiszen minden ember számára - legyen gyerek vagy felnőtt - a legfontosabb érzelmi szál, a kötődések rendszere. Ami persze nézőpont kérdése is, hiszen 2 oldalú ez is , attól függően ki melyik szerepben vagyunk.
anya-gyerek / gyerek- anya
apa-gyerek / gyerek- apa
a telefon 2 kagylója ami összeköti a beszélőket
a kerékpár 2 ülése a közös utazás élménye
a 2 talpunk (kezünk, fülünk, szemünk)
a másik fiúval/ lánynal szintén 2-en vagyunk,
s ha már ketten vagyunk akkor már versenyezhetünk is
2 tojással - 2 kanállal melyikünk az ügyesebb, gyorsabb.
Ezek a viszonyok, így vagy úgy . örömtelien vagy fájdalmasan mindenkire hatnak, s akkor mozgósítanak is. Amit jelen esetben saját képek gyűjtésére használva, benne tartják a gyereket a feladatban. Nem kell kitalálni motivációkat, csak engedni őket a számolás feladatával önállón alkotni.
S persze be lehet festeni kezünket, talpunkat és saját nyomatot készíteni, vagy akár közös alkotást létrehozni az osztály minden tagjával.
A három fogalmi megközelítése
A három az egyik legkülönlegesebb mennyiség. Tele asszimetriával de ugyanakkor a stabilitás első megejelítődése is . (apa -anya- gyerek természetes hármasa, vagy az első stabil ülést biztosító alkalmatosság, a háromlábú szék, ami sajnos viszont nem jelenik meg a montázson)
A gyermeknek az anyjához, apjához fűzödő viszonya, élménye egész életre meghatározó, . csakúgy mint a testvéri viszonyok rendszere is.
Ezért e számfogalomnál ez került hagsúlyos szerepbe nálam, hiszen minden gyerek valamilyen viszonyban van ezekkel. Ugyanúgy mint a kettes számfogalomnál, itt is vezető élmény számára, számunkra, tulajdonképpen mindenkinek, akár foglalkozunk vele akár nem. Vagyis egy olyan motivációs bázis amit csak használni kell.
Itt azonban fontos szerepet kapnak a praktikus tárgyak környeztünkben, Az egymásba , egymás alá rakható tárgyak (tálak, székek,)
A csoportalkotás második szintje már ez. Nem minden szempontból egyforma tárgyak ezek, hiszen méretükben akár színeikben is különböznek, viszont más jellemzőikben azonosak, ami szépen bevezeti a gondolkodás azon szintjét, amikor már több szempont egymás utáni számbavételével kell eldönteniük, hogy azok egy csoportba sorolhatók vagy sem. Lehet róluk megfogalmazásokat tenni matematikai szinten is. hiszen van amelyik az 1+1+1 fogalommal írható (a biciklis család, vagy a 3 asztalka, 3 tál , 3 evőseszköz együttese s a 3 felnyitptt ujj is ).
Míg fűben fekvő anya két gyermekével, vagy a libát kirakó gyerekek, de a három szem eper elhelyekezdése is a 2+1 / 1+2 fogalmát jeleníti meg.
Készíthetünk bármilyen nagyobb képből (naptárlapból, poszterből) közösen a gyerekekkel kirakót, s 3-as csoportokban máris megismerkedhetnek a csoportmunka élményével, Annak szépségével és kellemetlenségeivel. Ez a játék jó terep a későbbi csoportmunkák alapjanak lerakásához is.
Játszhatjuk, ebédlőben gyakorhatják is , a terítési szokásokat. Megtanulhatnak vele új fogalmakat. Történetesen azt, hogy úgy is létre jöhet egy csoport, hogy minden eleme különbözik a másikétól, viszont a használata összeköti őket egy csoporttá. (evőeszköz). A környezetismeret tantárgy keretében is fontos ennek a gondolkodási strukturának ismerete, elfogadása a sikeres tanulsához.
A három az a mennyiség ugyanakkor amihez a későbbiekben sokszor visszatérünk .Ez a mennyiség képi alakban is jól rögzül- akkor is ha nem egy sorban van. Sokszor bontjuk a nagyobb mennyiségeket magunkban 3-as egységekre, vagy ha nem szimmetrikusan bontjuk, akkor 3+1, 3+2 . Tulajdonképpen ez az utolsó olyan mennyiség amiben még biztosak tudunk lenni- ránézésre.
Nem véletlen az sem, hogy a későbbi számfogalmak kilakításánál is megmarad a 3-as egység, de erről majd a későbbiekben
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése