Címkék

2012. május 4., péntek

Számlálás 1,2, 3,

   Tanítók Ecklopédiája II köt. Számolás

                                                                                 
Ez vezetett engem is  mikor a motivációs oldalaimat készítettem. Úgy válogattam hozzá a képeket, hogy azoknak legyen  konkrét mondanivalójuk, vagy lehessen  velük kapcsolatban  beszélgetni tanulóimmal, Akár egyenként akár csoportokban akár  frontálisan. Az érzelmeknek igen nagy szerepet szántam, hiszen azok mint" hordozóanyag " juttatják  tovább  a konkrét információt. Tapaszatlatom szerint, a  gyerekek  hasonlóképen készítették el saját  oldalaikat. Minden képhez amit választottak fűzödött személyes érzés. Sokszor kedvenc  ételük, vagy  vágyott játékok,  kedvenc színük,  ruhamintájuk hozta  meg a döntést a katalógusok képeinek kiválasztásakor az elején. Ismerős tárgyképek, vágyak, mind-mind   szerepet játszottak. Választásaik minden  esetben  lenyomata is volt gondolkodási sturktúráiknak is.
Fontos  tényezőként jelent meg ugyanakkor  a döntéshozatal .Melyiket válassza? Ha egyik mellett dönt , akkor esetleg egy másik vágyott képet már nem tud választani, mert  bele  kell vágnia. Fontos mozzanatok ezek, egész életünk során. A mérlegelés érzelmi háttere mindig jelen  van  életünkben. És  sosem problémamentes a döntésünk, csak megtanulhatunk mérlegelni az adott szituációban. Szerintem  jó, ha   gyerek már az iskola  első szakaszában találkozik a saját  döntés meghozatalának kényes részeivel is, s tudatosul benne, hogy egy-egy választás  ugyanakkor  lemondás is valamiről. Preferenciák vannak bennünk,  amik szerint  döntünk. (E téren  igazán fontos alapmű: Mérő László : Érzelmek logikája  c. munkája, mindenkinek csak  ajánlani  tudom.)

Így , több mint 20 év távlatából , is vállahatónak, sőt  jónak  látom a vezéreleimet, amiket akkor felállítottam magamnak.

  • legyenek képek amik érzelmileg hatnak a  gyerekere

  • legyenek képek amik olyan tárgyakat  mutanak , amiket önmaga is el tud  készíteni
  • legyenek képek amik emberi viszonyakra, kapcsolatokra utaljanak
  • legyenek képek amik emberi cselekvéseket, gyermeki  játékokat jelenítenek meg
  • az adott mennyiség  számalakja a látómezőben  különböző   színben, formában jelenjen meg. 

  • Sokféle viszonyt, (bontott alakú ) megfogalmazást tegyen lehetővé a montázs

 Nézzük eleget tesz-e mindezeknek  az egyes számfogalomhoz tartozó öszeállítás?

Az egy fogalmi megközelítése


  • egy szelet pizza,  a legtöbb gyereknek kedvence, csakúgy mint az
  • egy  szem eper
  • egy  db paradicsom s mellette
  • egy szem retek, kicsit tréfásan (anyukáknak ötelet egyben egy kis  alkotásra  az étkező asztalra)
  • egy szelet sajt, ami a retekkel, paradicsommal  párosítva  kellemes  ízhatást ad
  • egy pici kivilágított házikó, téli környetben más érzéseket idéz, mint  a tavaszi étrend
  • egy gyík, varánusz vagy  valami hasonló lény, mindegy is  igazából. A lényeg, hogy egy  fadarabból, kis  festéssel, papír felragasztásával   minden  elsős  gyerek által elkészíthető . Érdemes  tehát   a lábuk elé nézni, gyűjtögetni,  majd elképzelésüket megvalósítani . S  mindenképpen cseledni!
  • egy vízcsepp a levélen.
  • egy gyerek  tömérdek tanulnivaló tetején akár saját maguk is lehetnek akiből bizony csak egy  van, csakúgy mint a Földből
  • egy  földgömb
  • egy  fecske -amint egy csepp vízzel csőrében felrepül, s  aki  önmagában  nem csinál tavaszt 
11 kép, 11 féle kapcsolódási pont. Nagy valószínűséggel mindenki talál  belőle egyet ami számára fontos. Mindegy, hogy miért  fontos, az a  lényeg, hogy  neki legyen érzelmi kötődése hozzá. S ha ez sikerült akkor már igazán nem gond a  saját lapját  létrehoznia. Látja, hogy szabadon szárnyalhat a gondolata. CSAK egy  megkötés van  jelen esetben az, hogy abból  amit választ egy legyen a képen.

S máris birtokolhatja  azt az  éléményt amit számára a képek, vagy azokból EGY jelent, s   elkészítheti mellé  a maga  "élménytárát" Sajátjává téve  az egész folyamatot. cselekvő , alkotó résztvevőjévé válva  az elsajátítandó anyagnak. Persze ez most  még nem igen látszik, hiszen az  1 mint mennyiség  a legkorábban kialakuló  fogalom a gyerek  számára.

           Ezért jobban  tud koncentrálni az újdonságra.
                        Arra, hogy neki kell  létrehoznia  egy hasonló  lapot.
                              Keresgélni válogatni, dönteni, vágni,  elhelyezni, ragasztani.

Az elkövetkező  2-es és  3- as  számfogalomhoz kapcsolódó válogatással tulajdonképpen megtanulja ezt a folyamatot, s  a későbbiekben  már ez lesz a könnyebb   része  a feladatnak.
Amire szüksége is lesz, mert a nagyobb mennyiségek számlálása egyáltalán nem egyszerű feladat. Sokszor újra és újra kell számolni, ellenőrizne saját magát , hogy valóban annyi van-e képen mint amennyire aktuálisan szüksége van?  Főleg ha azok szabálytalan alakzatban vannak.

A kettő fogalmi  megközelítése


A kettő fogalmánál  láthatóan  az emberi kapcsolatokat helyeztem előtérbe. Hiszen minden ember számára  - legyen gyerek  vagy felnőtt - a legfontosabb érzelmi szál, a kötődések  rendszere.  Ami persze  nézőpont kérdése is, hiszen  2 oldalú ez is , attól függően ki   melyik szerepben vagyunk.
                                                         anya-gyerek  /  gyerek- anya
                                                         apa-gyerek     /  gyerek- apa
                                                         a telefon 2  kagylója ami összeköti a beszélőket
                                                         a kerékpár   2 ülése a közös utazás élménye 
                                                         a 2 talpunk (kezünk, fülünk, szemünk)
                                                         a másik fiúval/ lánynal szintén 2-en vagyunk,
                                                         s ha már ketten vagyunk akkor   már  versenyezhetünk is 
                                                         2 tojással - 2 kanállal melyikünk az ügyesebb, gyorsabb.
Ezek a viszonyok, így vagy   úgy . örömtelien vagy  fájdalmasan mindenkire   hatnak, s  akkor mozgósítanak is. Amit jelen esetben saját képek gyűjtésére  használva, benne  tartják a gyereket a feladatban. Nem kell kitalálni motivációkat, csak engedni  őket a  számolás feladatával önállón alkotni.
S persze  be lehet festeni kezünket, talpunkat és saját nyomatot készíteni, vagy akár  közös alkotást  létrehozni  az osztály minden  tagjával.

A három fogalmi megközelítése


                                                                       
A három az egyik legkülönlegesebb   mennyiség. Tele asszimetriával de ugyanakkor  a  stabilitás első megejelítődése is . (apa -anya- gyerek természetes hármasa, vagy az első stabil  ülést biztosító alkalmatosság, a  háromlábú szék, ami sajnos viszont nem jelenik meg a montázson)

A gyermeknek az anyjához, apjához  fűzödő viszonya, élménye  egész   életre  meghatározó, . csakúgy mint  a testvéri viszonyok rendszere is.
Ezért  e számfogalomnál ez került  hagsúlyos szerepbe  nálam, hiszen  minden  gyerek valamilyen  viszonyban van  ezekkel. Ugyanúgy mint a kettes számfogalomnál, itt is  vezető élmény számára, számunkra, tulajdonképpen  mindenkinek, akár foglalkozunk vele  akár nem. Vagyis egy olyan  motivációs  bázis amit csak  használni kell.

Itt azonban fontos szerepet  kapnak a praktikus tárgyak környeztünkben, Az egymásba , egymás alá rakható  tárgyak (tálak, székek,)
A csoportalkotás második szintje  már  ez. Nem minden szempontból egyforma  tárgyak ezek, hiszen méretükben akár színeikben is különböznek, viszont más  jellemzőikben azonosak, ami szépen bevezeti  a gondolkodás azon szintjét, amikor  már  több szempont  egymás utáni számbavételével kell eldönteniük, hogy azok  egy csoportba sorolhatók vagy sem. Lehet róluk   megfogalmazásokat tenni matematikai szinten is. hiszen  van amelyik az 1+1+1 fogalommal írható  (a biciklis  család,  vagy a 3 asztalka, 3 tál , 3  evőseszköz együttese s a 3 felnyitptt ujj is ). 
Míg fűben fekvő anya  két gyermekével, vagy a libát kirakó gyerekek, de  a  három szem eper  elhelyekezdése is  a  2+1  / 1+2 fogalmát jeleníti meg.

Készíthetünk bármilyen nagyobb képből (naptárlapból, poszterből) közösen a gyerekekkel kirakót, s 3-as csoportokban máris megismerkedhetnek a csoportmunka élményével, Annak szépségével és kellemetlenségeivel.  Ez a játék jó terep a későbbi csoportmunkák alapjanak lerakásához is.

Játszhatjuk, ebédlőben gyakorhatják is ,  a terítési szokásokat. Megtanulhatnak vele  új fogalmakat.  Történetesen  azt, hogy úgy is  létre jöhet egy csoport, hogy minden eleme  különbözik a másikétól, viszont a használata összeköti őket egy  csoporttá. (evőeszköz). A környezetismeret tantárgy keretében is  fontos  ennek a gondolkodási  strukturának ismerete, elfogadása a sikeres  tanulsához.

A három az a mennyiség  ugyanakkor  amihez a későbbiekben  sokszor  visszatérünk .Ez a mennyiség képi alakban is  jól rögzül- akkor is ha nem egy sorban  van.  Sokszor  bontjuk   a nagyobb mennyiségeket magunkban  3-as  egységekre, vagy   ha nem szimmetrikusan  bontjuk, akkor 3+1,   3+2 . Tulajdonképpen ez az utolsó olyan  mennyiség amiben még biztosak tudunk lenni- ránézésre.
Nem véletlen az sem, hogy a későbbi  számfogalmak kilakításánál is megmarad  a 3-as  egység, de  erről majd a későbbiekben

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...